Tuesday, February 07, 2006

Cerita Gunung Yong Belar

Den takdo masa lah nak nulih ceghito pasai trip mendaki gunung arituh.. Nih pun den copy dari tulisan kawan den.. hontam sajo lah..

G7, nama yg sedap di dengar tapi letih nak buat… yee lee, sumenya melebihi 7ribu kaki… gile ape? G7 ada lah singkatan 7 gunung yg melebihi paras 7ribu kaki atau 2ribu meter ke atas. Seperti:

Gunung Tahan 7,174 Taman Negara Pahang,
Gunung Korbu7,162 Ipoh Perak,
Gunung Yong Belar 7,156 Perak (ni lah gunung yg den poie)
Gunung Gayong 7,129 Perak,
Gunung Chamah 7,212 Sempadan Perak – Kelantan,
Gunung Yong Yap 7,110 Perak,
Gunung Ulu Sepat(Grik) 7,089 Perak....

Seminggu sebelum termaktubnya perjanjian Rimba Bara yg berwawasan, saya penyimpan mohor mohor besar memutuskan bahawasanya pada tarikh 28, 29, 30 dan 31 hari bulan January akan jatuh lah hari yg memenatkan kerana pada tarikh itu kami akan pergi jalan jalan mencari penat di gng Young Belar perak… sekian terima kasih, amin… 3 hari sebelum xpdc saya kolek duit bas utk d kumpulkan dan d berikan pada ketua pengakap kami, syam… dia le yg runner tiket tuh, TQ brother, alham dulillah tiket ada tapi 2 trip le, 1st kol 9.30 pagi 2nd lak kol 10.30 pagi. Tah camne lak ada sorang lagi nak ikut, dia last sekali. Kol 12.30tgh satu tiket berharga 18.00 one way.

28 ari bulan, kumpulan pertama dah pon gerak kol 9.30am, ijai, syam, pokyie, kak mai n ayu… jam 10.30 lak aku mansur, boboy, cicah n aD gerak, aku bangun awal tapi sampai lambat hee hee, sorry lee tunggu… kol 12.30 baru lah mail kobai lak…. Jalan jem gile, start dari tol rawang sampai le ke tapah, hampeh tol lee. Dekat 6 jam aku duduk dalam bas. Sakit ponggong aku d buat nya, alhamdulillah kol 3.45 2nd group sampai kat tanah rata. Pastu tunggu mail lak, kol 6.00 baru muncul… seb baik, bas terakhir ke kampong raja 6.30 petang, so takda le masaalah kat sana(tiket 3.00 hengget), tiba d kampong raja jam 7.45, lepak jap makan2 sambil tunggu 4wd kitorang datang kol 9.00pm (20hengget kena bayar pergi balik)….

10.35pm jam kitorang. menunjuk kan waktu yg paling penat + sejuk = mengantuk.. huu huu… 11.00pm aku dah sesiap pasang kan khemah, sbb malas nak duduk melenguk, badan pon dah sojuk… pastu tidur leee… ape lagi..

final destination #$#%^#% kol 8.00 29 Jan 2006 sume dah bangun, mansur pon bangun awal le cam tak caya je… kemas kemas tanpa makan, heran gak camne diorang leh luper beli roti ngan sardine utk buat sandwish pagi tuh, padahal tau dah pagi tu tak masak nya, tapi takkan le tanak lapik lansung perut ku yg boroi nih… ish, lapoooo. Aku lapik ngan jelly yg aku beli bebanyak tu je… tpt jam 10.00 am kitorang gerak selepas di bacakan doa oleh ijai, dan sedikit senaman ringan oleh mail kobau, kitorang pon mule gerak.

Laluan pertama bebetul belakang camp side, cam sial je rupe dia, tangga tak hengat tingi dia, klu jatuh le sorang dari atas tuh kompom sume strike masuk semak nya.. hee hee.. 20 minit le jugak nak mengadap tangga tuh, bayang kan lee…. laluan kedua nie sakit gak ati ni, semak sumenya.., laluan lame le katakan calar balar kaki nih, abis bulu kaki gua hilang se ekar… lepas 2 jam baru lepas bala tuh. Pastu masuk le utan ish ish ish, cantiknyaaa….

Tepat jam 3.30 sume sampai kat kem tudung periuk, lembab tak lembab le kitorang jalan… rehat sat, masak n makan jam 5 gerak balik, check point ke dua kat kem kasut, dalam tuh kitorang sampai dalam kol 8 kot, aku tak tau le knape lembab gila perjalanan kitorang… mmg le torchlight tak cukup, tu sendiri mau ingat le, dah kata rekriasi kan, takkan le itu pon nak di ingat kan. Bawak sudah lah… aku kat depan ngan syam, aD, cicah n kak mai… ayu kaki dah jem, ijai n mail pon… sampai puncak dekat pukul 12.00 kot, it upon aku lupe gak pasal aku sampai atas je terus pacak khemah pompuan, kak mai dah pewai menonggeng.. hee hee… ape ape pon sume slamat sampai kat puncak…

1.00 am. Diorang ada masak kot aku pon tak perasan, sua tak bawak. Aku pakai sua pendek je kat atas tuh, sojuk tak hengat leee. Malam tuh aku tido luar ngan mail berdua. Lain sume dalam khemah… uuuuish syiok nyeee…..

kol 7.00am 30 Jan 2006 aku bangun dulu, pastu mail n syam, tengok awan pagi peeergh, teringat masa dulu dulu aku jadi sojeer.. hee hee… poyo jee… best cantek permandangan pagi, korbu ngan young yap depan mata jeee… boleh ke trans pack nih? Cam keje gile jeee, erk, ada sesapa nak beli bag carimor aku tak. Aku nak resign lee. huu huu... pagi tuh tak alas ngan ape ape pon perut nih. Seb baik aku simpan air sebotol, klu tak ape pon tak tinggal, rupenya 7 orang je yg bawak air katatas tuh lain tak bawak, ish, kebal tol le korang nih. kol 10.00am lepas siap sume packing nak turun, perjumpaan seterusnya kat kasut, n tudung periuk tpt makan… aku cabot dulu dgn bebudak pompuan tuh sampai kat kasut kitorang take 5 tunggu yg lain sampai timbol, pastu besit sampai tudung periok… 2 jam le jugak lepak kat T.Periok.. makan makan pastu gerak. Syam bagi aku jalan dulu ngan aD, peergh aku tak tau le pompuan nih makan ubat ape, heran aku di buatnya, dah abis laju aku lari.. dia ada gak kat bekang aku (cett, sampai ati ekau ngumpat den yo) sampai le aku fedup aku suruh dia gi jalan kat depan lak, pastu aku lak cam org gila nak kejar dia.. laju gila dia jalan… aD.. aD.. pelik le ngan hang nih, tak padan ngan kecik. Tpt jam 6 aku tiba kat luar kawasan hutan berdua ngan aD di susuli ngan syam, kak mai, cicah ayu n pokyie, pastu baru group yg lain…. Alham dulillah kol 8.00 sume sampai kat campside lua semula.. Malam tuh sejuk cam biasa le kan, menggeleto kaki den. Seb baik ada pemanas,. Hee hee… sedap le air teh ko echo…

7.00am 31 jan 2006 driver truck 4wd dah pon sampai nak ambik kitorang, sojuk gile pagi tuh.. 11.00am kitorang sume sampai kat tanah rata semula, aku carik ice creem strawberry dulu, best gile siot…

jam 2.30 ptg bas ke kuala Lumpur pon gerak, driver bas tuh jadi kawan lak, hee hee. mau nya tak jadi kawan asik kena tunggu cicah g tandas jeee… sepanjang perjalanan kitorang asik borak jeee, siap lepak kat kedai makan lagi hee hee… abg driver best lee.

Jam 8.00 suma dah sampai umah, pastu kuar balik g flat lepak sampai lebam… huu huu…

Sekian, wassalam….

next project

• 3 to 5 march = Air Terjun Jerangkang
  • 30 march to 6 April 2006 = Gng Kinabalu
  • april 2006 = Gng Korbu + Gayong

..*peh*.. pasnih, asyik keluar masuk hutan je lah koje den.. lelamo nnt jadi ogahang utan la den jawabnye.. takpo lah, duduk kat KL nih pon bukan ada mende nak di buek..

Anonymous said...

ad...pasnih nk jadik org utan?:>heheh..bole a berteman ngn sorang nama johny..kt poring,ranau,sabah..<-klu x selap a.aritu taim g jmp johny umo de baru 8thn...umo dian masa tu 16,skangdah berhanak pinak le si johny.okai...g jmp jony tau klu g G.kinabalu karang!..heheh..si dian