Friday, September 04, 2009

Jom fikir

Been busy with the part-time-jual-kuih job and spending most of the free time I have to surf and read about baby's development (week by week) at babycenter.com - sangat teruja. Oh, btw, my son (I just loveee to use the word 'son' - made me feel so proud!) is turning 3 months old this coming Sunday - cepatnyaaa!!!

************************



Aku suka berfikir jauh. Kadang-kadang (ok, selalunya) aku suka fikir mender yang belum terjadi & cuba cari cara untuk elakkan dari terjadi.

Ok, the story goes like this:

Aku berfikir bila Ariff dah masuk 2 / 3 tahun nanti, aku nak bawa dia pergi solat berjemaah kat surau (selain dari nak bawak dia pergi camping yang simple-simple).

Sekarang, cuba bayangkan situasi Ariff yang aktif berlari ke sana-sini dalam surau / masjid (aku akan pastikan dia belajar manners & jadi good boy). Masa solat, confirmlah Ariff akan hilang dari perhatian kami. Mungkin, dia akan duduk dendiam. Mungkin jugak dia akan menjelajah satu masjid, so, persoalan aku sekarang, macam mana aku nak khusyuk dan tau Ariff masih berada dalam masjid?

Ops, tolong jangan bagi idea, "tak payah bawak budak kecik pergi masjid". Anak aku tu lelaki, kena train dari awal & tanamkan sikap suka pergi masjid - takde lah dia skip solat Jumaat bila dah besar nanti.

Cerita nih boleh diaplikasikan untuk mereka yang pergi shopping bawak anak-anak. Macam mana nak make sure anak kita berada di kawasan berdekatan masa kita tengah leka dengan sale (tanpa perlu guna tali - ye lah konpem budak tu boring gila tataw nak buat apa kalau kita duk ralit nak beli lingerie.

Jadi, macam mana? Aku duk fikir ada tak satu alat yang praktikal sikit bentuk dia, maksud aku, macam pager / jam tangan / wrist band / tali pinggang / rantai / earing / kasut / etc... yang ada satu microcip (macam GPS) yang memudahkan aku cek, kat mana anak aku berada (err, dah macam gajet James Bond la pulakkk)

Tapi, serious nih, ada jual ke mender camnih? Kat mana nak beli ek? Aku rasa kalau ada lah alat-alat hebat camnih, bukan setakat melegakan hati mak-bapak, malah dapat prevent kes-kes budak kena kidnap.. kan kan kan?

Sekian pemikiran aku untuk pagi nih.

Lain kali kalau ada mender mengarut tapi berfaedah yang aku terfikirkan lagi, aku akan share kat sini.




*muka orang tengah berfikir hmmppkkkk*

6 comments:

Ely Hasrul said...

hahaha by dia setahun kang dia dh pandai 'semayang'. samada dia sujud kt sejadah kite atau dia duduk atas kite. kalu dia takut or nangis nnti dukung aje dia time semayang. kalu dia suka bersocial and active, train kat umah bile kite semayang dia semayang gak kat sblh kite aka bagi la dia sejadah sdr hehehe.

.::fIsYa::. said...

akak,
sy dh lame ske bace blog akak..
act, kt uni kitorg memg dh ade wat bende yg akak pikirkn tu...gune satelit..memg jadik n menang gold medal kt oversea...tp tu la..ntah bile nk dipasarkn..heheh..

sy rasekn kalo dh biase train die die ok kot..belikn sejadah kecik sume tu..then mesti die fhm..even awal2 memg la die duk dpn sejadah kite la time kite solat..sy just tgk contoh dr kazen2 sy..

yani said...

Ad, memang ada jual alat to put around your kid's ankle and it will tell you where he is. Rupapun comel, rupa teddy, macam the wrist toy yang you put on Ariff. The effectiveness of this gadget tak sure lah pulak..nanti I carikan the link ok? I pernah tengok iklan kat US ni...the mother bawak her 2 kids to the playground, a boy 3 years old n an infant..and the mother tengah letak the baby in the stroller n the big boy tiba tiba menghilang..so the mother press the remote she has and it detects kat mana the son tu pergi..so memang adalah..I'll be back with the link ok

yani said...

Ahaaaa..dah jumpa the link. I knew I saw it somewhere and found it..u might want to check the website too..I love it!! it is called OneStepAhead This is one of the few website yang jual barang barang yang susah nak dapat n u can read reviews before u buy. kalau the link not working, go to the onestepahead website and search for "Mommy I'm here child locator with alert" (punyalah panjang nama dia daaa)
http://www.onestepahead.com/catalog/product.jsp?productId=535799&parentCategoryId=85183&categoryId=85215&subCategoryId=86205

Prof Azie said...

zaman mak saya dulu..kitaorang kena ikat, tambat kat pinggang dia..supaya x dapat pergi jauh..huhu

Anonymous said...

hurm..kalo kat Mekah slaluu nyer dowang ikat kaki elak bagi baby dia hilang tp i2lah kat sana mazhab dia lelain