Tuesday, November 16, 2010

Sabar ya, adik no.6

Haih, kesian aku dengan adik no.6. Stess betul dia sekarang nih. Hari nih genap 40 minggu usia kandungan dia. Tapi still tak ada tanda-tanda nak bersalin. Mana dia tak stress, dengan orang yang asyik duk tanya bila nak bersalin, dengan dengar pendapat Dr yang berbeza.

Personal advice untuk adik aku ni:-

1. Jangan dengar cakap orang. Pengalaman semua orang berbeza. Ramai jugak pregnant mummy yang overdue tapi still derang ok je.

2. Stick to ONE gynae only. Kalau dah ada Dr yang kita confortable with, then stick dengan dia sahaja. Lain Dr, lain pendapat. Dr yang nak senang and cepat akan suruh kita induce or ceaser. Yelah, memudahkan keje diaorang dan menguntungkan pihak hospital.

Kalau ada Dr yang bercanggah pendapat, contoh macam, Dr A cakap pelvis kita kecik dan paksa kita pilih c-sec whilst Dr B pulak cakap, kita boleh bersalin normal, so, kat sini kita ada 2 choice.

1. Sama ada nak pasrah dan terima je c-sec, atau

2. nak berfikir positif dan percaya pada keupayaan badan kita untuk bersalin secara normal.

Aku jenis orang yang tak makan saman. Tak suka dengar mender negative. Misalnya, katakan lah ada orang duk cakap xpdc ke gunung XXX susah gila (ok, bear with me, ini adalah comparison yang aku suka nak explain). Route susah, cost tinggi, info susah dapat, etc bagai. Aku jenis orang yang suka buktikan mender tu adalah sebaliknya. Pada aku tak ada mender yang susah untuk dibuat. Aku akan lipat ganda kan usaha untuk cari info pasal gunung tu, dan try sehabis mungkin untuk dapatkan cost yang paling murah.

Satu mender aku suka bagitau kat diri sendiri, “kalau aku boleh bersusah payah tanggung penat, sakit, lapar, pastu berjaya lawan mental dan push badan aku to the extreme limit masa mendaki gunung (untuk trip yang hardcore), kenapa aku tak boleh buat perkara yang sama masa bersalin kan?”

Tapi bila semua usaha kita dah buat, dan kalau ditakdirkan kita kena ceaser jugak, kita kena terima. Cuma jangan give up sebelum tiba masanya ok.

Buat masa nih, untuk menggalakkan contraction:

1. Aktifkan diri. Banyakkan berjalan (bukan berjalan dalam rumah ok). Pegi lah shopping mall ke.. or meh datang rumah Along. Layan anak-anak buah. Jangan duduk termenung je. Nanti stress.

2. Sila aktif di bilik tidur. Nasihat nih agak censored tapi percaya lah – ianya membantu cepatkan bukaan pintu rahim.

Kengkawan blogger yang ada tips untuk cepatkan kelahiran, boleh lah share tips kat sini ya. Advice korang sangat lah diperlukan. Aku nak kasi nasihat lelebih takut terpesong lak. Kang lain lak jadinya. Aku pun bukan ada pengalaman overdue nih.

2 comments:

attyfir said...

salam aD,,
kty dulu anak no 1 ngn no 3 pun overdue..alhamdulillah tade apa

nasihat ad tu ..mmg betul pun
1- g jalan2..@tepat sekali
2- adakan hubungan kelamin..@ mmg betul sgt

kty dulu pun buatcamtu
tp kalo dah 40 minggu 10 ari harus ke hospital..nanti doc induce..

[ibuLUNAZALEA] said...

ya bl da 40mgu 10hari (seminggu),mmg doktor akan induce. betul induce ni sakit,sb dpaksa branak.mcm minum air selusuh sblm waktunye la.tp bsalin mmg sakit kan.

mcik Elle pna pesan,
dlu time dia muda2 mak dia selalu pesan kat die suh duk mencangkung basuh kain,atau cuci lantai toilet ke..mmg la agak tak selesa,jgn le cuci sbaldi penuh cucian kotor,syarat aje la..utk mmudahkan bsalin,& cepat la proses tu.

kawan Elle pon ade pesan,
pergi la window shopping..(bukan g shopping ye) sbb bl exercise jln kaki kita cepat la boring,bl window shopping tak sedar da 10 kedai kita round..

bak kata atty's,
hubungan kelamin pon elok..ya lah time awal mngndung mmg tak elok,bole mnyebabkan kguguran..tp bl da 36-40wks ni,elok la..cepat sket bsalin..pna dgr nasihat ni,tak ingat dr sapa,sbb mngabaikannye hiihiiii..

& jgn stress..please le jgn stress..tak baik tuk ksihatan ibu & baby..

selawat jgn lupa.