Wednesday, November 10, 2010

Tentang anak-anak

Tentang Ariff


Ariff dah berusia 1 tahun 5 bulan. Gigi dah tumbuh hampir 8 batang. Atas 6 batang, bawah 2 batang. Tak ada masalah nak suruh dia berus gigi. Cuma kena perhati bebtul sebab dia suka sangat telan uban gigi.. hihihi.

Bab bercakap, belum pandai lagi. Tapi ada juga lah beberapa perkataan yang aku faham. Contoh:-

Ting = putting (pacifier)
Ti-ti = daddy
Nanak = taknak
Tatak = kakak
Nak = nak

Selebihnya, dia aci guna bahasa dia je. Pepandai aku la nak translate. Haru jugak lah.

Seronok kan layan keletah anak. Ariff pandai pikat hati orang dengan perangai dia. Kalau ikut aku pergi kedai runcit, Ariff suka sangat ambil apa-apa barang yang dia nak lepas tu letak atas kaunter suruh aku bayar. Kenkadang penuh kaunter tu dibuatnya. Penuh dengan snek dan makanan ringan. Terpaksalah aku pilih dan asing snek yang mana sesuai untuk dia.

Bila dah habis bayar, Ariff akan minta satu plastic barang dari aku. Dia takkan keluar dari kedai tu kalau aku tak bagi dia tolong angkat plastic barang. Comei sangat. Tergelak je orang kat kaunter tu tengok Ariff tau.

Bab makan, Ariff suka makan dalam pinggan sendiri. Bersepah memang toksah cerita lah. Tapi dia dalam proses nak belajar kan. Tahan je lah. Sekarang, setiap kali nak bagi dia makan, aku akan letak pinggan makanan dan secawan air atas meja kecik pastu secara otomatik Ariff akan datang dan duduk atas kerusi khas yang kami beli untuk dia. Ohh, Ariff tak minum pakai sippy cup. Dia lebih gemar minum macam orang besar-besar.

Aku tak sure sama ada Ariff tau atau tak yang dia bakal menjadi seorang abang. Tapi, awal aku pregnant aritu, Ariff suka sangat usik pusat aku. Memula tu aku ingat dia memang suka tengok pusat orang. Tapi bila perut aku semakin membulat nih dia suka kiss-kiss perut aku. Siap ada bunyik “muahhh mmuuuaahhh” lagi tau. Ada kah itu bermakna dia tahu ada baby dalam perut nih? Something kan? Hihih.


Tentang Baby A Jr

Minggu nih, usia kandungan aku genap 9 bulan. Tengah tunggu hari je nih. Kalau ikut due date, aku dijangka bersalin pada 8 Disember (paling lewat). Tapi kalau ikut pengalaman lepas, Aku lahirkan Ariff seminggu awal dari due date. So, most probably start dari 1 Disember nih aku kena stanby untuk delivery lah.

Kelengkapan baby, ok lah. Ikutkan hati, memang ada je yang nak dibeli. Tapi tanak lah belanja over sangat. Cuma kelengkapan untuk aku je yang belum cukup lagi. Tunggu Mamoru balik minggu nih baru settlekan.

Ohh, satu lagi part mengemas rumah. Nih pun dah lama tertunda. Banyak yang nak di re-arrange. Biar senang aku nak bergerak nanti.

Weekend nih ada appointment dengan gynae. Harap tahap kepekatan darah aku dah kembali ke paras normal or at least pun biarlah ada peningkatan.

No comments: