Sunday, September 09, 2012

Potato Gratin & open house yang tak berapa nak open lah

Aritu jamu kengkawan datang kerumah ('Aritu' disini bermaksud minggu pertama hari raya aritu. Dah 3 minggu kot entry ni tersimpan dalam draft. Lupa nak publish.. huhu). Aku tak consider ni sebagai open house raya  lah sebab kang ramai yang kecik hati sebab tak dapat jemputan. So, anggap je lah macam dinner antara kita-kita aje. Buat pun taim hari bekerja. Tapi alhamdulilah, semua yang dijemput hadir memeriahkan rumah kecik kami.

Itu pun, tak menang tangan nak layan tetamu. Dah lah rumah kecik, rasa macam kesian tengok tetamu yang terpaksa duduk atas lantai dan take turn bila nak ambil makanan. Rumah apartment. Tau lah hazab dia macam mana kan. Haih, tak sabar tunggu rumah kami siap tahun depan. 

Aku ambil masa 3 jam untuk masak lauk: Siakap goreng berlada, daging salai masak lemak rebung, sambal ayam dan bubur kacang hijau campur durian. 

Pastu, untuk tetamu yang jaga badan, aku masukkan steamboat dalam menu. Steamboat ni menu tambahan yang paling simple dan senang. Tak perlu nak masak bagai. Just prepare bebahan je. Selebihnya, pepandai tetamu lah nak buat macam mana.

Hepi tengok lauk yang dimasak habis licin.

Ekceli petang aku dgn Mamoru agak panik sikit lah sebab sis in-law Sue kena admitted kat hospital. Adik lelaki aku minta aku tolong jagakan 2 orang anak-anak dia sementara dia uruskan hal Sue kat hospital. Merasa aku jadi mummy kepada 4 orang anak hari tu. Rumah memang macam tongkang pecah taim tetamu datang.. haha. Lantak lah.

Tergelak Mamoru bila aku cakap, "Macam ni la agaknya life kita kalau ada 4 anak, kan?".. Buat aku fikir panjang bila nak tambah baby. Maybe tangguh dua tiga tahun lagi kut.. haha. Or maybe kami just satisfied dengan Ariff & Amarr je. Takut tambah bebanyak kang tak terjaga pulak. Kos lagik. Lagipun aku nak make sure by time aku bersara nanti, Ariff & Amarr dah graduate dan start bekerja. Tanak lah jadi macam sesetengah parents yang masih ada anak bersekolah bila dah bersara. Gila beb. Bayangkan lah kalau umur camtu masih terpaksa cari kerja lain semata nak support anak sekolah. Aku nak enjoy hari-hari tua aku & Mamoru dengan tenang - nak fokus pada beribadah, nak gi haji, umrah, melancong (fuhh berangannn) 

Bawah ni just nak share sekali lagi potato gratin yang aku buat. Tapi kali ni aku letak lapisan beef pepperoni & more blackpepper. Pedas sikit tapi syedap. 


Lapisan beef ppeperoni


Bawang putih dah dicincang halus


Aku bubuh dedua nih untuk kepedasan maksimum huhuhu


Kentang dihiris nipis


Lapisan kentang


Selepas ditabur blackpepper, white pepper & rosemery


Lapiskan dengan daging pulak


Curahkan sekotak kecik thick cream & taburkan cheese atas sekali


Dah siap dibakar dalam oven.. antara yang licin malam tu :) One of my guests malam tu cakap, "Ni resepi macam Ratatouile tu ke?".. Ok, I'm flattered.
Gambar guess aku tak amik pun. Lupa. Yang ni pun kebetulan termasuk sekali taim nak snap gambar makanan


Antara laup-pauk malam tu: Siakap goreng berlauk, potato gratin, ayam masak merak, daging salai masak lemak rebung, bubur kacang durian & steamboat. Semua lauk aku masak sendiri kecuali ayang panggang whole chicken tu (yang tu je beli)


Steamboat ala Johnny's :)

Puas hati sebab semua makanan licin malam tu :)

No comments: