Wednesday, October 02, 2013

Ariff & doa

Dah sebulan lebih kut nak cerita pasal ni, tapi asyik laa lupa.

Tentang Ariff dan doa-doa ringkas yang dia hafal.

Macam biasa, kalau nak makan tu aku akan suruh Ariff baca doa since dia dah hafal. Sebelum tu aku yang terjerit-jerit baca doa. Saja baca kekuat. Biar Ariff & Amarr dapat ikut dengan betul.

Tapi hari tu, aku perasan doa Ariff lebih panjang dari biasa. Memula tu tak jelas sangat apa yang dia baca. Aku dengar dia sebut "O Allah..." je.

Bila aku suruh ulang sekali lagi, baru aku tahu rupanya dia baca translation dalam english.

Allahumma barik lana fima razaqtana, waqina adhab-an naar.

O Allah! Bless (the food) you provided us and save us from the punishment of the fire.

Serious aku impressed. Rasa insaf je dengar ayat terakhir dalam doa dia.

*Terimah kasih sayang, coz ingatkan mommy*

Now, tengah ajar Ariff surah 4 Qul untuk dia hafal since dia dah start belajar solat.

Now Ariff 4 years old. Hopefully by age 7, Ariff dah boleh solat tanpa perlu guidance :)

Dan harap, Amarr pun akan ikut jejak Ariff.

P/S: Ariff belajar translation doa tu dari sekolah dia, Brainy Bunch.

No comments: