Monday, June 29, 2015

Me & Mamoru - Part 5

Lama gila entry ni duduk berhabuk dalam draf. Since tahun 2012!

Ekceli banyak lagi cerita under draft. Dah siap tapi lupa nak publish. Serious banyakkkk.. even log gunung Murud tahun lepas & log guug Tahan ultralight pun tak berupdate. Nanti lah, ada masa nak cek satu2 draft entry & publish semua.

So here goes, baru tahun ni nak publish the next episode of Me & my Mamoru:

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Dah setahun lebih duduk berjauhan dengan Mamoru. Wonder, macam mana aku boleh survive bila dia takde kat sini kan? Maybe sebab aku still dapat jumpa Mamoru seminggu sekali. Atau mungkin, setiapkali aku rasa macam nak emotional breakdown je, terus tak jadi sebab ingatkan yang aku still boleh jumpa Mamoru bebila masa yang aku mahu. Dan Mamoru is more than willing to drive back to KL all the way dari Melaka whenever I need him.

Tapi, tak boleh lah nak pentingkan diri. Takkan lah nak suruh dia balik tetiap hari. Lagipun aku tak sanggup nak berdepan dengan perasaan risau setiap kali dia kena drive balik semula ke Melaka. Panjang doa aku iringi perjalanan dia. Semoga dia selamat dan sentiasa dilindungi-Nya.

Aritu, aku belek semula entry lama kat blog ni. Esp masa zaman aku belum kenal Mamoru. Zaman taim bujang dan emosi tak begitu stabil.

Aku break dengan Ex-aku (lets named 'him' as Hata) tahun 2005, sebulan sebelum puasa kalau tak silap. Yang aku tahu, since that day, life aku adalah sangat miserable. Sakit hati punya pasal, aku delete my first blog yang aku tulis start dari tahun 2002 (c99/amizgig) dan even my back-up blog (modblog/amizgig). Dan cuba start a new life dengan menulis di Blogspot. Nama asal blogspot ni pun sebenarnya "amizgig.blogspot" bukan "outdoorfreak" macam sekarang.

Taim tu, aku adalah sangat sangat down. Aku ingat lagi hari tu aku pegi keje macam biasa, pastu aku dapat call dari ofis Hata tanya kenapa Hata tak masuk ofis dah almost seminggu. Suprise juga sebab Hata letak nama aku dalam emergency contact kat tempat keje instead of nama family dia. Tapi in second thought, I was lucky to get that call yang akhirnya lead to 'him' whereabout dan our break-up.

Ia adalah break-up yang sangat menyakitkan pada aku. It took me more than a year to get over it. To realllllyyy moved on.

Dalam tempoh tu aku ada juga cuba berkawan dengan orang baru. Lets named 'him' as Nasik). Kami rapat tak adalah lama sangat. Dan our relation pun just last for a couple of months. We're not really an item. Susah nak describe relation aku dengan Nasik. 'He's a mystery person. And I'm a misery one. Kena sangat la tu. So, mungkin ayat yang sesuai untuk aku label relation kami is "Teman-tapi-Mesra (TTM)". Aku ingat lagi satu note yang Nasik tulis kat blog ni in January 2006. His entry tittled "This is from Me". Seriously, if its not because of this letter, I would have no idea how did we break-off. It was me who ended it.

Lepas clashed dengan Hata & relation yang tak berapa nak jadi dengan Nasik, aku get involved dengan satu hobi baru yang aku tak boleh tinggal sampai sekarang: Mendaki gunung!

Selepas Nasik, ada seorang lagi yang pernah singgah dalam hati ni. Lets named him as Sc or Bg. This is another complicated relationship. Another TTM. He's a good man. I appreciate the times when he was there for me. He loves mountain climbing as much as I did.  Ingat lagi masa kami beli tiket untuk group backpack ke Manila in 2006. Kami plan nak mendaki gunung Pinatubo kat sana, tapi masa nak fly, aku tak dapat join sebab terlepas flight pagi tu. Mamoru yang drive aku ke airport. Tapi sebab aku tertidur dalam kereta, Mamoru ingat flight aku kat KLIA. So, dia hantar aku ke KLIA instead LCCT. By time kami pusing semula ke LCCT, departure gate dah tutup. Trip ke Manila bertukar jadi trip ke gunung Bubu. Kena bahan kaw-kaw aku dengan member gunung yang lain. Sampai hari ni derang ingat dan gelakkan aku bila ada peluang. Haih.

Sc? Yeah, he was mad at me. But not for long.

One thing about Sc, dia lelaki pertama yang aku kenalkan pada family. Nenek aku instantly anggap dia sebagai 'cucu angkat'. The rest of my family semua ingat dia bakal suami aku coz aku mana pernah bawak lelaki balik rumah. Even most of my gunung's friend pun ingat jodoh aku dengan Sc.

But, who are we fooling? Both of us knew that we could never be together because of our religions. Sc is a buddhist. He loves me but he also love his religion. At that time, we just value each other presence and be grateful with what we have.  

Relation aku dengan Sc pun tak lama. Few months. Sejujurnya, aku tak suka nak cinta cintun ni. Cukup lah hazabb putus cinta dengan Hata dulu. So, before things gets more complicated, I choose to ended it. It was a very tough decision. Im not sure how we both handle it back then. But glad all ended well. In fact we still keep in touch till now. And he's still my best friend.

Note:
Sc is full with colours - He was my rainbow. He light me up right after rainy days. But like rainbows, it wont last... and so is he. Mamoru on the other side, is my sun. He brightens my whole world. Protect me from the darkness. Chase away the rain & thunder. He's always there for me. Never once fail me from the very first day. If I were given the choice to turn back time. I would always choose to be with my Mamoru. To love him and start our life all over again. Because his love is amazing. I can survive without rainbow. But I cant live without sun.

So, thats it.

Life selepas tu adalah sedikit interesting. Part when peoples confessed their loves to me. PLUs, straight people. Even part when some of them to the extend proposed me in public. Gila malu aku ok. Aku malas nak ambil serious tentang luahan perasaan di angin lalu. Malah, aku pernah challenge derang semua untuk jumpa ayah aku directly and ask for my hand in marriage. Tapi ado yang berani? Nan-hado ok. So, tak salah kan kalau aku malas nak layan confession di angin lalu ni? Huhu..

And yes, aku serious bila aku cakap, I'm going to marry whoever yang have the guts to meet my dad.

To be continued.

NEXT: Macam mana Mamoru boleh proposed. And who came to meet me a few hours before my Nikah ceremony!

1 comment:

aisha said...

yeay citer best!!!!...
lagi lagi... suspend je..