KENGKAWAN

Friday, June 10, 2016

5 Ramadhan 1437H

Malam tadi pukul 10 dah tertidur. Penat sangat. Terjaga pukul 3 pagi. Ingat nak kemas2 rumah. Sekali rumah dah bersih berkilat. 

Wow.

Tenkiuu Mamoru! U make my day. Im a happy wife!

Masak simple2 ja untuk sahur subuh tadi. Karipap sardin untuk Mamoru, fries & roti kaya untuk Ariff. Untuk aku just daging pekasam goreng dengan nasi je. Mamoru tak makan daging lembu (or kerbau). So masak sikit untuk portion sendiri. Selebihnya makan kurma je.


Goreng dengan cilipadi & bawang banyak2. Dulu aku tak suka makan bawang. Lately je start suka. Sedap :)

Daging pekasam ni aku buat sendiri. Dapat resipi online. Just guna garam & limau nipis je. Not bad. Sedapppp! Boleh simpan lama. Nak guna untuk masak gulai lemak cili api or masak sambal pun boleh. Nak goreng camtu je pun boleh. Jangan peram dengan kulit limau. Nanti pahit. Dalam gambar aku letak untuk hiasan je.

Daging kena amik bahagian yang lembut tau. Hiris nipis2 dan basuh bersih2.
Pastu amik bekas kedap udara, bubuh daging, tabur garam & perahkan limau. Ulang step sama sampai daging habis. Garam agak2 je. Jangan banyak sangat, nanti masin. Limau lebih boleh.. Simpan dlm fridge belah bawah. Tak perlu bekukan. Satu hari simpan dah boleh guna. Nak masak tayah basuh. Sebab masa buat da basuh kan.. 

Nenek penah cerita, dulu zaman takde fridge orang simpan daging dalam tempayan. Kata nenek, kalau nak makan daging kena sembelih sekor lembu. Pastu daging yang banyak2 tu nenek potong nipis, lumur garam & simpan dalam tempayan. Tahan berbulan2. Aku tanya nenek.. tak busuk ke? Nenek cakap busuk.. tapi takdelah busuk macam bangkai. Busuk macam pekasam la. Sedappppppp kata nenek. Kalau masak lauk, bertambah2 makan. Fuhhh kelioq aku dengar. Aku suh nenek buat daging camtu. Nenek cakap dah kenape?? Dah ada peti ais watpe nak susah2.. haha. Lagipun, kalau salah buat nanti daging berulat.. :p~

Menu sahur Mamoru & Ariff

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...