Monday, August 28, 2017

Bali runcation Day 3 : Race day!

Bangun tidur pukul 1.30 pagi. Nantukkk. Sempat tido 3 jam je.

All rashes gone completely. Yeay!

Pukul 2 pagi dah turun ke lobby. Naik bas ke starting point. Dapat breakfast pack. Makan sambil lelap mata.

Sampai starting point pukul 4 pagi. Aku terus gerak sorang2 pegi starting line. Dalam team gimau, just ada 4 orang runner 42km. Aku sorang je perempuan.

Disebabkan Maybank main sponsor event ni, aku dapat peluang duduk kat depan sekali. Elite area. Merasalah fefeeling elite-wannabe kan.  Tapi takut weh. Karang kalau aku lari terkedek-kedek lepas gun shot, takut kena tolak/pijak dengan runner kat belakang. Belakang aku Kenyans pulak tu.. tsk.

Pukul 5 pagi, flagged off.

As expected, lepas gun shot semua lari macam onggila. Sprinted macam masing2 lari 100 meter. Takut. Bukan level haku ni. Aku pun terpaksa lah lajukan pace sebab tanak kena langgar. Sampai heart rate naik maximum at first 1km! Bila runners yang laju dah kedepan, aku slowkan pace. Lari macam biasa.

First 10km route relatively flat. Ada bukit2 sikit lah tapi bearable. Sepanjang jalan dipenuhi dengan penari2 tradisional Bali. Penari kanak2, pemain2 muzik tradisional. Meriah & bingit dengan irama Bali. Tapi tak berapa nak nampak lah sebab hari masih gelap. Ada few runners dari Malaysia kenal aku. Tapi aku tak cam muka diaorang.. ampunn.

Lepas 11km, route hazabbbbb. All the way sampai finishing adalah rolling hills! Panas lak tu. Pukul 6 pagi dah terang benderang. Sejam je selamat lari dalam gelap. Selebihnya, bertabah lah dibawah panas matahari. 

View memang cantik. Sawah padi huma (padi bukit bertingkat tingkat). So, sejuk lah juga hati layan view sambil menangis turun naik bukit.

Masa 15km, aku gedik nak berhenti gi toilet. Sebab toilet dia unik tau. Bukan moveable toilet cabin. Tapi toilet dalam rumah orang. A must to see okay. Rugi kalau tak pi. Kalau tak rasa nak kencing pegi lah berenti kejap tengok. Bukan mudah otang nak kadi kita masuk umah

To my suprise, toilet yang aku masuk tu bilik tradisional kecik yng penuh ukiran Bali. Dalam bilik tu ada tilam (tempat tidur) dan bilik air. Bersih sangat. Lantai bilik air kering sampai aku masuk tak payah buka stokin. 

Almost sepanjang jalan penuh dengan penduduk kampung berbagai usia duduk kat luar rumah tengok runners berlari. Semua bagi support sambil ucap "maju / semangat"

Penari, pemain muzik tradisional pun penuh sepanjang jalan. Rasa macam kat finishing pulak meriahnya. Anak2 kecik berdiri berderet sambil hulur tangan untuk hi-five. Menjerit suka diaorang bila aku bagi hi5 kat depa. Comel sangat!

Finished my 42km run in 4:38. Not a PB. Didnt push pun sebab takut tak larat nak berjalan dengan team Maybank nanti. Diaorang punya schedule lepas event banyak lagi.

Habis event, pegi makan kat Bale Udang Maingkeng. Sedapppp weh. Heaven makan kat sini.

Disebab kan terlalu sedap, aku call Mamoru suruh datang restoran ni. Bagi location thru whatapps. 

Masa team Maybank bertolak ke destinasi seterusnya, aku tak ikut. Minta izin Datin Orked tinggalkan aku kat situ sebab Mamoru on the way. 


Dengan team lelaki yang havoc

Bon appetite

Menu of the day. Abaikan lauk dah licin tu. Tak sempat amik gambar.. huhu

Ni masa sebelum flagg off. VIP entrance ❤️

Muka happy duduk depan. Amik feel dulu. Nanyi dah jadi elite, boleh lah amik credit berdiri depan ni.. hihi

1 comment:

DrCat said...

salam singgah idola :) hehehe... bestnya dapat gi run kat luar Malaysia...sy pelari kecil-kecilan je..baru mula..