Monday, November 09, 2009

Sesiapa yang keje bank - HELP

First sekali, alhamdullilah, syukur sangat pada Allah (swt) atas limpahan rezeki-Nya. Aku memang sangat-sangat tak menduga tau..

Pagi nih aku dapat call dari another Bank (local bank), suruh aku attend derang punya assessment & medical checkup (I've attended their interview last two months ok - aku dah dapat offer lain baru nak panggil). Dannn y'know what, chances untuk dapat offer kerja kat sana adalah sangat cerah!

Dan sekarang, aku pulak dalam dilema. Let say kalau aku dapat offer dari Bank nih - means, aku akan berdepan dengan DUA tawaran kerja dari DUA Bank sekaligus (satu local bank, satu lagi overseas bank) - HOW? Macam mana aku nak pilih antara dua majikan nih? Which one is better?

Sesiapa yang sedang bekerja di bank adalah sangat diharapkan untuk membantu aku disini untuk membuat pilihan. Aku ada masa seminggu sahaja untuk buat keputusan. Sama ada nak pilih:

Bank A (oversea bank) - aku dah sign offer letter dan akan mula bekerja disini pada 16 Nov '09. atau;

Bank B (local bank)

Since aku takkan reveal nama-nama future majikan aku nih, aku biar korang agak-agak je lah kat mana aku akan bekerja.

Let say, Bank A terdiri dari HSBC, UOB ....... whilst Bank B terdiri dari CIMB, Maybank (yep, kedua-dua bank yang offer aku tu ada tersenarai kat sini - guess lah?).

Aku just nak tau benefit yang aku akan dapat dari bank-bank nih:

1. Elaun,
2. Bonus,
3. Kenaikan gaji,
4. Medical (cover untuk spouse & children? maternity? dental? eyes?)
5. Kadar interest rate untuk staff buat house loan, car loan? sundry loan?
6. Annual leave,
7. Majikan punya contribute untuk EPF (i know overseas bank pay at least 16% untuk EPF - adakah local bank juga bayar dengan kadar yang sama atau tak ada beza dengan company biasa?),
8. Last but not least, bank mana yang ada buat banyakkkk xtvt sosial untuk staff (annual dinner? sports club? outdoor club? family day? annual trip? etc?)

Bank A tayah kasitau sebab aku dah dapat offer letter, jadi aku dah tau semua benefit yang aku akan dapat. Aku just perlukan info untuk Bank B (local bank) sahaja.

Tolong ya!

4 comments:

attyfir said...

tak dpt nak bantu ad..sebab tak keje bank .

Nurmala Mazlan said...

rezeki yang....dapat 2 offer sekaligus

tukang jahit said...

hi aD, saya staff di bank harimau ^_^

1. Elaun : office hour lain, shift lain, public holiday kena kerja lain, tapi biasanya berbaloi2 lah
2. Bonus: so far tiap2 tahun mmg akan dapat, based on performance la, average 1 mnth-6mnths
3. Kenaikan gaji: tengok grade jugak, kalo BG50-BG52 (average RM190-RM250 setahun)
4. Medical (cover untuk spouse & children? maternity? dental? eyes?)
: BG50-BG52 unlimited cover untuk diri sendiri, spouse and children. maternity RM500, dental RM300/annually. untuk mata RM100 (spectacles,lense claim)
5. Kadar interest rate untuk staff buat house loan, car loan? sundry loan?
: housing loan 3.5%, car loan tak sure, tiap2 tahun boleh amik festival loan (time raya) sebulan gaji 0% interest payable within 7mnths. apart from that, ada jugak offer loan kalo nak beli PC/laptop max RM4.5K
6. Annual leave : 24 days, after 5years service 30 days
7. Majikan punya contribute untuk EPF (i know overseas bank pay at least 16% untuk EPF - adakah local bank juga bayar dengan kadar yang sama atau tak ada beza dengan company biasa?): Yep 16% jugak ^_^
8. Last but not least, bank mana yang ada buat banyakkkk xtvt sosial untuk staff (annual dinner? sports club? outdoor club? family day? annual trip? etc?): annual dinner confirm, yang lain2 ada kelab sendiri, biasanya aktif@tidak depends on your deparment

hope these info would help u to decide, all the best!

*soomi592*

Anonymous said...

atty: takper :)

nurmala:alhamdullilah, syukur

soomi + shanty: tq so much atas info yg sungguh detail. appreciate sangat nih :)