Wednesday, September 24, 2008

Resepi bergedel simple

Bergedel paling best yang aku penah makan adalah bergedel yg adik pompuan no.4 buat. Dia memang experttttt. Tapi, sejak dia kahwin & berpindah ke Kelantan.. takde orang yang nak buatkan bergedel untuk aku *tsskkk (nak buat sendiri malasss)

Tapi since tekak dah tak boleh tahan lagik, terpaksa lah buat sendiri juga. (note: resepi nih aku reka ikut selera aku) Ok, bersedia dgn pen & kertas? Lets salin resepi bergedil paling simple & senang dari aku.

Bebahan yang kita perlukan:

Kentang - direbus dan di lumatkan dgn garfu (6 biji - saiz kecil)
Daging /ayam - bersihkan dulu pastu cincang lumat (ikut suka nak guna byk mana - kalau malas sangat, beli je yang dah siap kisar - tapi untuk kesedapan maksima, better lah dicincang - baru terasa daging / ayam nya)
Telur ayam - dipukul dalam mangkuk (2 biji)
Tepung goreng ayam KFC (kat kedai ada jual) - murah je
Bread crumb (atau serbuk roti - nih sebagai alternatif kalau tanak guna tepung goreng ayam)
Garam secukup rasa


Lepas semua bebahan siap, campurkan kentang yg dah dilenyek dgn daging / ayam yg dah dikisar tadi. Make sure sama banyak lah.. uli sampai boleh jadi doh. Jangan lupa campur garam secukup rasa.


Pastu, kepal-kepalkan doh menjadi bulat & sedikit leper. Saiz, ikut suka nak buat besar mana. Aku buat cecomel je. Jenis sekali telan je - senanggg nak makan. Oh, sila jangan tanya kenapa ada bentuk bergedel yang agak pelik dalam gambar diatas. Itu my superhero punya keje. Dia tengah rajin nak menolong tu - layan kan je..

Lepas semua adunan tadi siap dibentuk (dikepal ler), panaskan kuali. Celupkan bergedel dalam telur dan golekkan atas tepung goreng kfc (atau bread crumb) dann goreng. Balik-balikkan sampai warnanya bertukar menjadi coklat keemasan (golden brown). Angkat & hidangkan.


Taddaaa... ini lah rupanya bergedel aku. Comel takk? Ada dua version bergedel dalam pinggan nih. Sebelah kanan tu aku guna tepung ayam goreng kfc; sebelah kiri pulak aku guna bread crumb. Sedapp sangat kalau dimakan cicah sos & mayonis. Nak makan dgn sup soto pun boleh sajor.

Ekceli ada banyakkkk version untuk buat bergedel. Ada yg suggest campur lada sulah, black pepper, daun sup & segala rempah ratus lagik. Bagi aku, terpulang lah pada citarasa tekak memasing. Aku lebih suka yg simple & tak memeningkan. Janji sodappp :)

12 comments:

Angah said...

kalau nak texture lagi firm, instead of rebus kentang tu, potong sederhana besar dan goreng. Pastu tumbuk dan gaul dengan bahan lain untuk perasa...

Anonymous said...

http://www.masjid-al-azhar.blogspot.com/


masjid ni perlu bantuan. sebarkan lah alamat nih mudah-mudahan dapat la kita pahala.

Anonymous said...

kalau nak simple goreng jek kentang tu sebijik2 ngan tepung. serupa jek ghupernya. kah kah..

Anonymous said...

Rasanya yang berempah tidak sesuai dibulam pose .. Takut perut meragam masa terawih.

Coobaaan......

Atiey MN said...

senang je kan

Anonymous said...

nape x bls email saya? nk alamat rabitah cookies jer...huhuhu...

chempaka said...

makanan kegemaran nih!!!

Salam singgah dan selamat hari raya

dibitz said...

blog yang sungguh lazat!

Anonymous said...

angah: ini kena cari batu lesung saiz besau nih.. hehe

hamba-Allah: kengkawan, lawatlah site nih http://www.masjid-al-azhar.blogspot.com/

at^04: pejam mata pun boleh buat kan :)

yati_nilam: minta maaf lambat reply. alamat dia: no.48, jalan bukit rotan, 45700 selangor. kalau peta, aD tak ada.

cempaka: sama lah kita :)

dibitz: hehehe.. bulan nih je lazat wakk. selalu tu cerita gununggg je

Anonymous said...

thanks... & selamat hari raya

Anonymous said...

boleh juga ditambah dengan telur puyuh..makne nyer telur tu didalam bergedal ni la..sedappp.

Anonymous said...

anonymous: wahh kena try nih. tenkiu atas idea tu :)