Wednesday, March 07, 2007

Jibam

kenal ke siapa Jibam?

alaa, budak terencat akal yg kotor berhingus, suka main dgn katak, tin kosong dan selalu kena belasah dgn Tuk Ngah Sudin sampai setengah nyawa..

suprise.. suprise..

tak lama lagi, satu filem melayu yg diadaptasi dari novel peberet aku "Jibam" akan dikeluarkan. waaahhh sukernyaaa!

ekceli, "Jibam" adalah salah satu novel karya kartunis yg pemes satu ketika dulu. remember Ujang? alaa, kartunis yg popular dgn citer "Aku Budak Minang" dgn "Atuk" dulu tuu..

bagi org lain, mungkin hasil karya dia biasa-biasa je. yelah, lelebih lagi kalau nak compare dgn karya kartun skrg yg penuh warna warni anime manga. tapi bagi aku, karya Ujang nih ada sentimental value dia tersendiri. karya yg penuh dgn nilai ketimuran.. hubungan kekeluargaan.. konflik kehidupan.. and memacamlah. seriyess beb, aku tak penah baca citer kartun sampai menitis air mata mcm masa aku baca citer Aku Budak Minang.

berbalik pada citer Jibam. novel nih mula dipublish pada tahun 1992. taim tu aku baru tingkatan satu. sedih cerita nih. tapi ending dia mmg misteri dan menarik. sori lah, aku tak pandai nak ulas cerita nih sebaik mungkin. maybe sebab dah lama sangat aku baca novel nih. kalau nak review pun, biar aku baca lagi skali nahh? utk sesiapa yg belum penah baca, try arr.. mmg tak mengecewakan. rega novel nih pun murah je. buleh dapat kat Creative Enterprise Sdn Bhd.

"kalau kau menjadi aku.. aku yakin kau mengerti"

klik sini utk baca tentang launching & citer selanjutnya..

3 comments:

Anonymous said...

hmmm lama lagi...
MUKHSiN dulu

Anonymous said...

yep.. maybe hujung tahun nih baru siap.. jum tgk Mukhsin?

Anonymous said...

jom jom....
ujung thn baru tgk jibam okay