Thursday, April 04, 2024

Minat anak²

Kelas aviation Ariff dah start untuk semester pertama, setiap semester ambil masa 3 bulan. Sekali setiap minggu, Ariff akan pergi ke Subang airport (daddy hantar, of course) untuk attend kelas. Semalam dah masuk minggu ketiga Ariff belajar tentang aviation. 

Tahun ni pula tahun penentu untuk Ariff pilih kelas mana dia nak masuk dan subjek apa yang dia nak pilih untuk tahun depan. Kata Ariff, dia nak ambil subjek fizik sebab related dengan aviation. Ada juga Ariff kata, kalau boleh dia nak masuk MRSM tahun depan. Mommy cakap tak kisah apa pun pilihan Ariff, mommy dan daddy akan sentiasa support (walau mommy memang sangat tak ready nak berjauhan dengan semua anak² mommy)

Amarr pula buat masa ni belum decide apa² minat atau buat pilihan tentang future. Mommy dan daddy tak push sangat, insyaAllah, let it comes naturally. Amarr ni special sikit, dia macam mommy masa kecil dulu². Pendiam dan suka plan sesuatu dalam senyap. Tapi one dia buat keputusan, dia akan stick to it and pursue it relentlestly.

Aleesya dari kecil sampai besar minat melukis, warna dan create benda dari kertas. Contoh macam paperdoll. Siap buat baju, kasut peralatan harian untuk paperdoll dia. Lepas tu dia start buat 3D paper craft pula, macam bentuk kepala dragon atau watak² anime yang dia suka. Kalau dia start focus buat 3D craft tu memang berjam². Sorang pun tak boleh kacau dia. Nak tolong pun tak boleh sebab dia ada cara dia sendiri macam mana nak buat benda tu. Dia nak exactly macam dia punya imagination. Craft 3D dia pula bukan jenis statik. Dia akan buat mata dragon tu boleh bergerak² or buat limb 3D character yang boleh moves. 

5 tahun akan datang, mommy nak revisit semula entry ni, nak tengok ada tak apa² yang related dengan cita² or courses yang anak² ambil beraangkut paut dengan minat diorang sekarang, atau totally tak da kaitan langsung 😊😊

Ariff kat subang airport

Dalam kelas aviation. Masa ni dia ada kelas simulation

 

No comments: