Monday, December 31, 2007

Babai 2007

Selamattt.. selesai dah kursus kahwin. Aku dapat sorang kawan. Orang pahang. Comel je orangnya. Kebetulan tarikh nikah kitaorg dekat-dekat. Tak dapat lah nak attend.

Aku kursus kat Wisma Kraftangan (bebtul depan LRT Masjid Jamek). Last minit dapat tempat kat sana. Tu pun lepas dua buah tempat yang aku redah takde kekosongan. Ramai gila yg attend kursus kahwin minggu nih ek.

Kursus tu biasa-biasa je.. Takde pon sampai tahap nak soal-soal peserta. Ceramah sepanjang masa. Ada penceramah yg best, ada yg tak best, lumrah lah tu. Tapi alhamdullilah, aku takde lah sampai tersengguk-sengguk tahan ngantuk dalam dewan tu. Aku ingatkan kursus nih bebtul makan masa dua hari. Rupanya sehari setengah je. Sabtu derang start pukul 2.30 - 6.30 ptg. Ahad pulak dari 8.30 pagi - 6.30 ptg. Kejap je. Eh, dengar cerita tak lama lagi derang nak tambah lagi satu sesi Qiamulail untuk kursus nih. Hahaha.. masaklah sesiapa yg tak pegi lagi.

Sabtu petang rituh, lepas kursus aku dgn Mamoru pegi shopping kat area Sogo. Nak pegi tempat lain cam malas. Since Sogo yg paling dekat, belasah je lah. Punyerlah banyak memborong.. sampai tiga kali buat trip hantar barang yg dah dibeli ke kereta. Enjoy gila dapat shopping camtu. Siap buat Sogo kad untuk collect point lagik. Lama gak arr kami duk pilih & beli barang.. sampai Sogo dah dua kali buat announcement nak tutup kedai baru kami terhegeh-hegeh angkut barang pegi basement. Punyalah excited memasing. Ramai woo umat kat sana aritu.. year end sale katakan..

Setakat nih alhamdullilah, persiapan boleh lah dikatakan 75% siap. Tinggal part kenduri kat kampung & part Mamoru menyiapkan dokumen kat pejabat agama je lah.

Esok cuti tahun baru. Takde sambut-sambut tahun baru der. Lagipun negeri kelahiran aku (Melaka) dah tak bagi buat sambutan tahun baru nih. Ketua Menteri Melaka suruh penduduknya sambut tahun baru dengan buat sembahyang hajat & mengimarahkan masjid/surau. Menarik gila idea nih kan? Alasannya, nak mohon pada Tuhan supaya hidup penduduknya sentiasa dalam keadaan aman tanpa perbalahan kaum dan sebagainya. Bangga aku jadi anak jati Melaka (walaupun orang sering cakap kami orang Melaka nih kurang hajar). Dengar cerita negeri Sembilan pun dah mula ikut jejak langkah yg sama. Negeri lain mcm mana pulak ek? Bak kata ustaz yang bagi ceramah semlm, harapan dia kalau boleh, tepat jam 12.00 tengah malam tu disambut dgn laungan azan dari setiap masjid/surau diseluruh negara. Konpem meremang bulu roma!

Malam tadi adik lelaki no.5 cakap dia nak stayback kat opis sebab nak tengok bunga api tengah malam nanti. Aduii risau aku... Nak halang, dia beria-ria pulak. Nak tanak aku terpaksa benarkan. Itupun nasib baik dia lelaki. Kalau adik pompuan, NO WAY! Aku kalau boleh lebih suka semua adik-adik aku duduk kat umah taim-taim camtu. Aku sendiri tak suka join orang gegamai berasak kat tempat crowded bila ada celebration yg disambut tetaim tengah malam. Kalau siang lain citer lah kan. Bukan apa, kita mana tau bahaya yg akan jadi. Hissshh.. nauzubillah. Mintak dijauhkan Tuhan.

Malam nih adik lelaki no.2 & adik ipar aku nak datang KL. Esok kami ada family trip ke Kuala Selangor. Derang nak sangat pegi memancing ikan. Ikutkan je lah walaupun memancing nih tak serasi dgn jiwa aku. Mungkin kami singgah rumah nenek Mamoru & lunch kat sana. Petang pulak ada meeting KREP. Tengok lah camna aku nak bagi-bagi masa antara meeting dgn adik-adik. Susah sangat aku biar Mamoru pegi sorang je. Family comes first. Bab outdoor nih bolehh tunggu.. tak lari gunung dikejar.

Tadi tipun bapak. Borak-borak pasal persiapan kenduri. Kata bapak jemputan kali nih mungkin lebih ramai. Oh lupa nak cerita, kenduri aku tak guna katering. Masak gegamai je. Maklumlah kawasan kampung. Jimat sikit belanja. Lagipun gerun aku dengar belanja yg memember aku habiskan untuk katering nih.

Iklan: Semalam masa aku gi jumpa Gee (ex-plu), kata dia untuk katering je dia terpaksa keluarkan RM 24k. Gila ahh. Total expenses kat umah pengantin pompuan je (Wangsa Maju) dah RM 60k.. fuhhh.. boleh bayar cash sebijik keta tu. Tapi ok lah, orang berkemampuan. Orang cam aku nih just buat sekadar termampu je lah..

Best dengar cerita Gee. Kata dia, dia broke-off dgn ex-peng dia disebabkan H. Tak sangka teruk sungguh perangai H masa tu. H pegi bagitau family Gee tentang relation Gee dgn ex-peng dia. Porak peranda gak life Gee jadinya. Tak lama lepas dia break dgn ex-peng dia, terus dia dapat keje tetap yg dia nak. Rezeki dia murah sangat. Hubungan dia dgn family pun jadi baik. Beberapa bulan lepas tu, dia jumpa sorang mamat nih. Kenal tak sampai dua bulan terus bertunang. Derang kahwin setahun lepas bertunang (wiken aritu lah). Selamat Pengantin Baru buat Gee & Suami, semoga berkekalan hingga ke akhir hayat.

Sambung balik.

Err.. nak sambung apa ek? Perut aku lapau nih. Lunch hour kang aku nak blah balik umah. Apa barang stay kat opis nih lelama.. esok cuti maa!

No comments: