Tuesday, December 04, 2007

Bila diri dikasihi

Tak lama lagi masuk bulan Zulhijjah. Bulan terakhir dalam tahun hijrah. Aku ada suggested kat Mamoru & adik-adik supaya kami semua berpuasa sampai lah Hari Raya Aidiladha nanti. Baru lah terasa kemeriahan hari raya. Lagipun bukan ke mereka yg tak menunaikan ibadah haji digalakkan berpuasa.

Anyways, nak cakap nih, aku ada masa lebih kurang dua bulan lagi sebelum tiba 'hari besar'.. Banyak gak duit nak pakai ek? Risau aku. Gaji banyak pun bukan guna untuk aku sorang. Mana nak tolak yuran semester / beli buku sekolah adik-adik, nak bagi derang belanja lagi, pastu nak bayar sana.. bayar sini.. beli itu.. beli ini.. tolak iyu.. tolak ini.. aiyo tinggal berapa je? Besar budget kali nih. Harap cukup lah nak spend untuk kenduri-kendara nanti. Fyi, dalam family aku, kalau nak kahwin, kena guna duit sendiri 100% ok. Takdenya nak harap mak bapak tolong back up / sponsor macam korang semua. Tu pasal lah aku tengah pening kepala sekarang nih.. hehe. Tapi camnerpun alhamdullilah, aku patut bersyukur sebab memender camnih lah yang buat adik-beradik aku menjadi 'orang', pandai berdikari dan tak menyusahkan orang lain

Iklan: Sebut pasal "Tak Suka Menyusahkan" orang nih buat aku teringat kat adik lelaki aku no.7 nih (yang study under scholarship KBS). Aritu dia balik umah (dia duk hostel), dia cakap dia nak start keje part time kat Jaya Jusco. Memula tu aku macam marah lah jugak. Persal nak keje masa tengah study kan. Tapi bila dia cakap dia nak tolong abang dia (adik lelaki no.5) bayar duit motor yang hilang kena curi (next time aku cerita pasal ni), terus aku terdiam. Terharu aku dengar. Dan-dan tu jugak rasa marah aku bertukar jadi bangga sebab dlm diri adik aku nih dah ada rasa prihatin & tanggungjawab nak tolong sesama adik-beradik. Pastu tu petang tu aku tengok dia duduk sengsorang dalam bilik sampai petang. Diam je. Pelik jugak, kata nak pegi keje petang tu. Aku masuk lah bilik tanya naper. Kata dia, dia takde duit tambang nak pegi keje.. lailahailallah.. gerem aku, persal tak mintak? Kes tanak menyusahkan jugak lah tu kononnya (Takperlah dik, tak keje pun takpe, Along ko nih mampu lagi. Kalau nak merasa susah senang berkeje jugak, nanti Along carikan keje part time dekat kawasan yg dekat dgn umah kita ok?). Bukan dia je, adik pompuan aku kat Unisel tu pun sama. Kalau ada buku nak dibeli ke, duit belanja dah habis ke, bukan tau nak inform aku. Tunggu aku bukak mulur bertanya "ada duit lagi tak?".. barulah nak bercakap. Kalau tak, sanggup ikat perut tahan lapar. Hishhh gerem aku tau. Aku admit, kenkadang tu memang lah aku berdepan dgn masalah duit. Tapi pada aku, belum masanya untuk adik-adik risaukan masalah camnih. Selagi derang semua masih di bawah tanggungjawab aku, selagi tu aku akan jalankan amanah nih. Lagipun, aku kan kakak!

Ops, panjang pulak iklan nih. Ok, sambung balik:

Selama aku bekerja nih (even since aku study lagi), aku tak penah nak harap duit bapak, apa tah lagi orang lain. Belum penah lah seumur hidup aku ada orang bagi duit suruh aku belanja sesuka hati. Selalunya aku je yang bagi duit kat adik-adik even 'Ex' aku dulu pun aku yang support hidup dia kat KL nih. Tapi bila Mamoru start bagi aku duit suruh buat belanja aritu, aku macam terkejut. Macam blur pulak. Memula hari tu dia bagi, aku tolak. Yelah, lagi pun duit aku ada. Kenapa nak bagi duit lagi? Semalam dia bagi lagi. Aku nak tolak, tapi bila dia bertegas, aku ambik jugak lah.

Seriyes, aku rasa pelik bila terima duit dari dia. Tapi bila fikikan balik, dia kan bakal suami aku. Mungkin dia rasa dah tanggungjawab dia untuk bagi belanja kat aku. Its funny at first, I tell you. Taappiii I likeee (wah, tiba-tiba jadi mata duitan.. haha). Seriously, I never know that getting married will makes your life much more easier!

Tentang persiapan setakat nih, ntah lah, dah berapa minggu aku dgn Mamoru bz dgn keje / family / kengkawan / outdoor xtvts sampai memasing tak ada masa nak concerntrate kat wedding. Plan nak siapkan memender kecik macam bunga manggar, souvenir untuk tetamu, bekas telur, etc pun tak buat lagi. Risau jugak. Aku nih kan, mulut je cakap risau, tapi bila ada masa, suka sangat buat memender lain dulu. Macam sekarang nih lah, dalam sibuk buat persiapan nak kahwin, sempat lagi aku menyelinap masuk hutan. Lepas tu mula lah stress / tension bila itu ini tak siap lagi. Nasib baik lah Mamoru jenis penyabar. Dia lah yg selalu cool kan aku. Banyak kali aku cakap kat diri sendiri (even bapak pun cakap mender yang sama).. beruntung aku dapat Mamoru. Tersangat penyabar orangnya.

Sabtu nih nak masuk hutan lagi (tengok tu, tak habis-habis dengan hutan!). Alaa, pegi kawasan air terjun kat Kuala Kubu Baru dgn adik-adik. Dah janji nak derang pegi situ. Ahad pulak ada tournament bowling dgn memember Kelab Outdoor. Nasib baik Selasa depan public holiday (birthday Sultan Selangor - hepi birthday Tuanku), boleh lah spend hari selasa cari barang - barang wedding.

Harap semuanya berjalan lancar dannnn harap aku boleh tahan sikit godaan nak masuk hutan nih. Betul gak kata Mamoru, takkan aku nak sanding dgn tangan / betis / muka yang calar-balar kan.. iskk..

No comments: