Thursday, March 19, 2009

Semakin berat

Lately Mamoru banyak keje. Malam tadi, kul 12 lebih baru dia balik. Kesian tengok dia. Asyik tak cukup tidur. Kalau dia balik awal pun, ada je keje yang nak dibeleknya kat laptop. Tak pun, dia duk melekat kat meja komputer - baiki cpu / laptop kengkawan dia yang rosak.

Takpe lah. Nak buat macam mana - nama pun keje. Lagipun sekarang nih aku sedang dilanda aura penat yang teramat. Asal balik rumah je rasa nak baring. Asal baring je terus terlelap. Kesian Mamoru takde kawan nak ajak bercakap. Daripada dia menghadap aku yang lena diulit intan baik lah dia menghadap komputer tu.

Aku rasa berat badan aku bertambah lagi. Mungkin dah naik sekilo dua. Mungkin dah jadi 43 atau 44 kilo. Kesannya sekarang? Mamoru tak berani dukung aku lagi.. tssskkkk. Bukan sebab dia tak larat, tapi sebab dia takut baby tersepit.. huhuhu.. Tak merasa laa aku kena dukung masuk bilik lagi setiap kali tertidur kat sofa :(

Aku rasa perasaan yang Mamoru rasa sekarang sama macam aku kut. Dalam eksaited menunggu kelahiran si comel nih kami turut rasa sedikit gerun tengok perut aku yang semakin membesar & bulat! Menakutkan la jugak. Ye lah, kalau badan & perut aku naik serentak, lain cerita lah. Mungkin tak ketara sangat. Tapi, nih perut aku je yang naik.. mauuu tak obvious sangat jadinya.

Lebih menakutkan bila aku baca perumpamaan omputeh - katanya, proses melahirkan baby nih umpama mengeluarkan sebiji tembikai besar dari laluan sekecil epal.. fuhh bayangkan lah cemana seksa nak meneran tu!.. *ohh aD, sila jangan fikir tentang nih*

Minggu nih Mamoru ada buat training untuk team xpdc Kinabalu. Maybe derang pegi buat daypack mendaki gunung Nuang kat Hulu Langat hari Ahad nanti.. Nasib baik derang plan untuk daypack je - kalau tak sure intan ku kesepian hujung minggu nih.. hihihihi.

9 comments:

Eliss said...

masanya akan sampai jua..jangan terfikir2 skang..hahaha...aku dulu pun dulu kalo teringat mcm mana laa beranak mesti gerun tapi bila dah selamat..lega sangat2..Alhamdulillah...

Elyn Sani said...

hiks perumpamaan tu menggerun kan saya plak!!! sile jgn pikir byk2..... enjoy this moment org ckp

Ely Hasrul said...

tips. buat birth plan. i dulu pg kelas then baca pain management. for me birth plan so important sbb u tau ape u nak buat. share with hubby and gynea. alhamdulillah i punye delivery spt yg dirancangkan. cuma sesal sket time tu xbyk info on breastfeeding.

dulu i nye birth plan nk mandi, relaxs, epidural and sume smooth aje. i told my gynea siap leh lepak dlm labor room, mandi wangi2, bekfas, epidural, tgk tv and tdo hehehehe

Anonymous said...

elissmie: hihi, aD nih dlm takut-takut tak sabar jugak rasanya..

elyn: betul! menakutkan je bunyinya.. apa lagi nak membayangkan.. tsskkkk

elysuhaili: aD belum pegi lagi kelas antenatal nih.. tengah cari-cari asa yang sesuai.. thanks atas tips. aD pun nak plan gini lah :)

Anonymous said...

tips... buat epidural salah satu pnyelesaian... nk tau lbh lnjut bleh jupe doktor (jgn tanya bidan sbb musti kene marah, sure!)atau lawat http://www.reenaonline.com/search/label/Pregnancy

goodluck!

Angah said...

Perumpamaan yangtak boleh pakai hahaha..

Laluan tu elastik..so don't worry ya..

Sakit memang sakit masa bukak jalan, masa baby keluar tu rasa tak la sakit sangat cuma urgency nak meneran tu maha kuat la..

Ni dah masuk 3rd trimester kan.. so decide la nak plan labour camne. As for me memang opted for natural labour no drugs, no laughing gas, no epidural no nothing..

And.. dah boleh decide nak fully breastfeeding or not sebab lactation class pun ada

Apsal rasa mcm tulis panduan jek nih hahaha

MuMMy 2 Haqq said...

jangan bimbang..semasa melahirkan x sakit..cume nak tunggu mase bukaan sedikit sakit..alaaa..mcm kena gigit semut api je..hehehe..xdela.jgn risau sgt..

Biqque said...

baru ku tau nak naik gunung pun kena training ek...

43 je berat u??? arghhhhh berat i lagiiiii and hubby i mmg takmo angkat i punnnnnn...kahkahkah!

Anonymous said...

kabussenja: tenkiu!! aD ingat nk try bertahan dulu. kalau agak-agak dah desperate sangat, baru fikir nak guna bantuan lain.. hihihi

angah: elastik.. wahhh *kejip-kejip mata*.. hihiihi. aD nak cuba keraskan hati mcm angah - takmo pakai apa-apa bantuan.. caiyok!

arnirina: macam kena gigit semut? nih mesti kes berjuta-juta semut kan? *pengsan*..

biqque: lum timbang lagi.. tu aD main agak-agak je.. mungkin 44 / 45 hihihihi