Thursday, March 12, 2009

Supplement

Terkejar-kejar pagi nih.

Kunci jam pukul 4.30 pagi. Konon nak keluar rumah kul 5.00 pagi mengantor adik lelaki no.2 ke airport (malam tadi dia sampai rumah aku dari Melaka). Tapi memasing terjaga kul 5.30 pagi.. mana tak kelam kabut mengejar flight.. hihihi.

Macam katun kami bersiap. Aku sendiri tak sempat nak mekap. Hangkut je satu beg mekap tu masuk keta - mekap kat opis je laa nanti.

Laju gila Mamoru drive tau. Kul 6.30 pagi kami sampai airport. Nasib baik gate still buka. Semput jugak lah terlari-lari sana-sini (dengan perut boyot aku lagi nih.. hihi). Lega sangat bila adik no.2 dah masuk balai berlepas. Dia amik flight balik Alor Setar (rumah mertua) sebab minggu nih adik ipar dia kahwin. SIL Ida dah balik sana lebih awal nak uruskan majlis tu (ohh, semalam 2nd anniversary korang kan? Hepi anniversary!). Minta mahap lah kat SIL Ida, kami tak dapat nak attend majlis kat Kedah sebab kat kampung Mamoru pun ada kenduri. Apa pun, kami doakan majlis tu berjalan dengan lancar :)

Cerita pasal baby dalam perut pulak (Yerr, jangan tataw, mulai sekarang, cerita-cerita pasal baby akan melimpah-ruah kat sini. Maklum lah first time, semua nak kena jot down. Lagipun tak sampai 3 bulan je lagi aku nak bersalin.. hihi)

Semalam aku rasa baby terlalu aktif. Dari pagi membawak ke petang asyik laa bergerak. Ekceli, aku suka dia bergerak - bukannya sakit pun kalau dia gerak, geli sampai buat aku tersenyum sengsorang ada lah. Cuma, yang aku konpius tu, bukan ke baby spend lebih masa untuk tidur? Normal ke kalau baby dalam perut nih aktif sepanjang masa ek? *risau nih*.. Aku takut ubat-ubat yang aku amik buat dia terlebih aktif. Tapi takkan la kut sebab ubat yang aku amik nih semuanya atas nasihat doktor.

Buat masa nih aku just makan 3 jenis supplement:

  • Obimin (aku amik 2 hari sekali. Ikutkan kena makan sebiji sehari tapi gynae aku kata, kalau aku risau sangat isu baby terlebih besar akibat obimin, dia suruh aku makan selang sehari)
  • Kalsium (nih pun gynae yang bagi. Penting untuk pembentukan tulang. Lagipun, aku kan jenis yang tak suka minum susu.. *yak!)
  • NeuroGainPB (haa.. nih just supplement sampingan - Aku amik untuk tingkatkan tahap kecerdasan baby aku nanti. Kaya dengan DHA yang sesuai untuk perkembangan otak baby)

Asid folik lama dah aku berenti amik. Rasanya sebelum kandungan aku masuk 3 bulan lagi sebab obimin tu dah cover semuanya. Lagipun, asid folik tu patut dimakan sebelum pregnant lagi. Tapi taim tu aku mana lah tau bab-bab cenggini.. hihi.

Tak sabar nak pegi check-up lagi. Nak tanya doktor sebab musabab baby aku terlebih aktif.

Ohh.. sekarang nih kan, aku dah tau dah trick untuk tidur dengan lena tanpa terganggu dengan pergerakkan baby dalam perut. Caranya? Dengan membiarkan tapak tangan Mamoru atas perut aku sepanjang malam. Dengan buat camtu, baby akan kurang bergerak sebab dia kan malu kalau tapak tangan orang lain selain mummy dia sentuh perut tu. Otomatik baby akan duduk dendiam.. hihihi.

Aku: Pelik kan? Bila b letak tapak tangan b kat perut ad je terus baby duduk dendiam. Kalau tak, asyik nak bergerak je.

Mamoru: Mestilah.. b kan garang! Dia takut tuu..

10 comments:

Beautiful Disaster said...

ad, dun worry. u 7 months kan? 7 months mmg baby aktif. nnt bile da msk 8 months baby byk tdo. time tu pn u jgn risau plak kalo baby xaktif. time 7mnths ni die byk main2. tu kekdg smpi kedudukan die berubah. dun worry. sbb ryn pn same. hehehe. tp kn gynae ryn xpnh bg ryn obimin. i dunno y.

attyfir said...

memang sonok..kalo dpt rasa pergerakan baby kdg nampak bergelembong perut kitakan..
dah 7 bulan kan..mmg baby aktif..

Eliss said...

biasalah kalo unsur bercerita pasal baby tu..aku penah mengalaminya..nanti buat dedicated blog utk baby plak mcm aku..hiksss

Elyn Sani said...

supplement yg Dr suh mkn tu x pernah i abih kan.... sebab pemalas hahahah alhamdulliah seb baik wafiq sihat till now.... syukur sgt!!!

Big Mamma Bukhari said...

menghitung hari ye? jaga diri baik2 tau!!

Nurmala Mazlan said...

wah....
baby dah besar...
menghitung hari la nih

=ad, kamu x nak datang wedding kita he..uhuks~~ x bagi address/email pon..kita nak bg kad..

Anonymous said...

beautiful disaster: mungkin badan u kuat tak? pasal tu doktor tak bagi apa-apa supplement.. hihihi. untung arr.. sebab obimin nih kan.. ya Allah.. busukkk.. tsskkkk

atty: betul betul betul.. macam ombak kan? memula aritu kan, ad takut gila tengok perut bergerak hahahahha

elissmie: nih pun dah menjurus ke arah itu.. kalau dah lahir nanti tataw lah. sesilap, hehari duk tempek gambar baby :)

elyn: pssttttttt.. ad pun kengkadang ngelat makan jugak.. hehehehe (mengamuk la mamoru kalau tahu nih)

big mamma bukhari: tima kaseh.. ad dah tak sesabar nih :)

nurmala: tsskkkkk... kita disini memang teringin sesangat nak pi la wakkk. tapi tu laaa, segan nak minta kad (hahahahahha). ad pantang kalau orang jemput kenduri nih.. memang lajuuuuu je tau. nih email ad, adlyana79@gmail.com *wink*

MuMMy 2 Haqq said...

anak bapakla tuuu...diam bile daddy pegang..:)

Ely Hasrul said...

uit

i penah baca, baby active gerak sana sini buat balik kuang sume tu xsemestinya dia xtdo. ala mcm baby tgh tdo tapi lasak gitu la hehehehe. dulu time pegnen, mmber ade pesan amik kalsium bebyk. sbb if xcukup baby amik dr kite so i was so into calcium. sume jenis makanan yg ade hi-cal amik. everyday mkn yogurt yummie.. sbb time tu obses sgt.. bile sami lahir aje.. ari petama kt hosp dia kick nurse yg nk change diaper dia kahkahakhkah.. nurse tu tpanjat smpai dia ckp 'kuatnye anak akak' patu i notice sbb dia kuat senang nk mandikan dia time dlm pantang. oh yea.. jgn lupe breastfeed!!!

vote breastfeeding hehehehe good luck!

Cik ReeN said...

satu link untuk aD skodeng ...

http://cikepal06.blogspot.com/2009/03/cara2x-mjd-mama-n-papa-yg-baik-cam-aku.html


just untuk buang masa ~! :)