Thursday, March 19, 2009

Me & Mamoru - Part 4

Balik dari xpdc Transtitiwangsa V2, aku jarang jumpa Mamoru. Masa aku banyak habis kat opis & rumah je. Maklum lah, dah masuk bulan Ramadhan dah taim tu. So, kena lah cuti masuk hutan.

Masa hari first puasa, aku berbuka sengsorang kat rumah (kan aku menyewa sengsorang kat KL nih). Emo gila ok. Esp bila fikirkan Ramadhan tahun 2006 tu genap setahun aku "men-single dan men-solo-kan" diri.

Ye lah kan.. biasanya hari pertama berbuka, kita sambut dengan orang yang tersayang / family tercinta. Tapi aku? Dah la jauh dengan family.. orang tersayang pulak takde.. tsskkkk. Guane? Nak ajak kengkawan? Siapa je? Derang semua of course la dah ada agenda memasing.

Untuk hari-hari seterusnya, aku malas nak layan perasaan. Aku try penuhkan xtvt aku dengan jumpa kengkawan, attend gathering berbuka Gunung Online & mendaki gunung Perdah, Jasar, Berembun kat Cameron Highland.. Yerr, jangan tatau aku penah buat keje gila dengan mendaki gunung tam bulan puasa! Tapi mendaki taim malam arr - sahur kat puncak gunung pastu turun bawah sebelum azan Subuh. Sila klik sini untuk baca log xpdc gunung Perdah, Jasar & Berembun

Dalam banyak-banyak kengkawan gunung, ada sorang member nih yang agak rapat dengan aku (aku gelar 'S' je lah ek). Kami kenal masa xpdc Trans V2. Sampai ramai kengkawan lain ingat aku kapel dengan 'S' nih. Ekceli, aku dgn 'S' takde mender. Lagipun 'S' nih berbangsa Siam. Pusing laa tang mana pun, kami memang takkan ada jodoh bersama - lain agama maa..

Knowing bebudak gunung punya perangai yang suka menyakat. Aku meng-rela-kan sahaja orang kata aku dengan 'S' nih ber-kapel. Yang 'S' pulak suka melayan, apa lagik.. terus jadik macam "real" la lakonan kami.

Lagipun, kalau tak silap aku taim tu Chua cakap Mamoru tengah ada krisis dengan 'R'. Kata Chua lagi, 'R' memang dari dulu tak suka Mamoru rapat dengan sorang akak kat tempat keje Mamoru. Walhal, akak tu lebih tua dari Mamoru ok! 'R' sendiri pernah call aku tanyakan hal akak nih (padahal aku tataw cerita pun). Sebagai kawan, aku just suruh dia jangan fikir bebukan. Hal nih jugak lah yang menjadi salah satu reason untuk aku mengiyakan relation aku dengan 'S'. Takut woo.. kalau 'R' salah anggap persahabatan aku dengan Mamoru. Taim tu aku dengan Mamoru memang serious hanya-kawan.

Ada satu hari tu, aku tengok Mamoru macam 'down' je. Being a good friend, and trying to cheer him up (pesal tulih omputih nih?), aku ajak dia balik berbuka kat Kuala Selangor. Aku siap beli barang basah untuk dimasak kat rumah nenek Mamoru ok! Aku kan jenis selamber je redah rumah orang nih, so takde masalah untuk aku mingle dengan family Mamoru walaupun baru first time jumpa. Dann disebabkan nih jugak, nenek dan Makde (mak sedara Mamoru) 'terpikat' dengan aku.. huhuhu (seriyes aku tatau hal nih sampai lah hari wedding kami tau)

Lepas tu ada lah sekali lagi aku ikut Mamoru berbuka kat kampung dia. Tapi kali nih reramai pulak. Gathering dengan geng KAR. Meriah.

Lepas raya, aku kembali ligat dengan xtvt outdoor;

Mendaki gunung Kenderong
Mendaki gunung Liang East-West
Mendaki gunung Yong Belar-Charlie-Three Boundaries.

Trip gunung Kenderong buat aku sangat terhutang nyawa kat Mamoru. Kalau tak disebabkan aku minta bertukar tempat dengan Mamoru masa trekking, kompem aku yang kena patuk ular instead of Mamoru. Ngeri ok! Sungguh-sungguh aku menangis masa tengok Mamoru menahan bisa patukkan tu. Seingat aku, aku tak buat log untuk trip Kenderong nih. Tapi aku ada terbaca log yang Mamoru tulis & simpan tentang gunung nih dalam draft email dia..

Kat bawah nih aku copy-paste log xpdc Gunung Kenderong (Grik, Perak) yang aku "curi" dari email Mamoru (jangan marah ya b.. hihi)

Assalamualaikum...

Trip ke kenderong...

Hari tu aku balik keje.. trus g kedai area salak selatan..mencari kasut getah cik aD... dalam 3 buah kedai yang aku pegi area situ cumma ada 1 kedai jer yang ada.. Saiz dah cemerlang.. 36..cumma kasut tu bertali tapi tak der tali.. pelik aku kedai jual kasut bertali tapi tak der tali... call aD..tanya dier nak ker tak.. dier kater tak nak..then g area bandar tunrazak..taman tenaga.. still tak jumpa.. aD pon kater tak per la.. aku pon trus balik umah.. barang aku pon tak pek lagik maser tu..

Sampai umah.. pek bengbarang..tgu man amik aku...then trus shoot g Jusco Maluri.. si man nak carik kasut... boleh tak.. last minit baru nak carik kasut.. aku janji ngan Syed kul 9.30-10.00 malam kat Terminal Putra. pas amik man..singgah jab umah aku amik baper barang yang tinggal.. then amik aD kat umah dier.. sampai saner kul 9.00mlm.. dier baru nak mandi... boleh tak?

Aku ngan man pon amik kesempatan tuk re arrange beg kitaorg ..dalam 1/2 jam baru aD turun.. ngan muka yang tersipu2 malu kononnya...masuk balik beg dalam keter... trus ngala ker terminal putra..

Dah nak sampai syed call kater dorang tunggu kat R&R Tapah..k.org pon carik jalan tuk masuk highway plus...aD cam biasa..kalau dalam keter dier akan tido... lagipon dah baper malam dier ak tido... kang pewai plak susah plak.. so tidor la aD...

Dalam kul 12.30pagi sampai R&R tapah.. Syed pon baru sampai.. nak kejut aD cam kesian jer.. nyenyak tido..aku ngan man tinggalkan dier dalam keter.. tapi dekat ngan tempat k.org makan ler.. aku lak leh terlupa yang aD nie kalau tido sengsorang dalam keter dier senang dapat mimpi..panik la kejab biler dier tetiba ada jer kat meja ngan man..ngan team syed.

Kul 1.00pgi.. perjalanan diteruskan ke Kuala Kangsar.. aku rasa dalam 3 baru sampai kuala kangsar kot... g beli makan kat 7e..aku ngan man amik gambar sekitar kapal terbang...menara jam..sign board masjid ubudiah... trus ngala ke umah Fizi..

Sampai sana dah tgu 1 keter lagik..Fizi and the geng...beborak kejab..masuk ration dalam keter..perjalanan diteruskan ke pekan Grik.. aku rasa lebih 100km perjalanan tu... masa nie aD tak tido..k.org karaoke dalam keter... dari lagu melayu ke lagu omputih..ke lagu indon ke lagu siam.. semua k.org balun...

Kul 5.30pg sampai pekan grik..lepak tido kat bas stand.. dalam kul 7 bangun.. g sarapan... masa nie baru nampak memuka memasing... kat sini baru lah jumpa kasut getah cik aD..

Dalam kul 9.00 perjalanan diteruskan ke rumah sorang makcik nie.. paking ration per yang patut.. yang best masa nie.. cik aD ngan muka slamber tegur .."Makcik selamat Hari Raya.." semua yang lain cam blank... raser cam comel jer..

Habis paking... taklimat dibuat..doa selamt dibaca.. perjalanan dimula.. masa memula masuk tak perasan bentuk gunung nie.. maybe coz kabus...mmula jalan santai.. then jalan bukit skit.. then masuk jalan buluh lereng bukit… then kebun getah…baru sampai jalan nak masuk ke kaki gunung..

Dari sini nak ke last water point kira-kira 2 jam..sampai ke lwp makan tengah hari..serehatkan badan jab.. leh tak masa sampai sini ada org sondol keluar dari hutan nampak k.org.. trus dier patah balik.. blank aku kejab.. yela nie pon pest taim aku nampak org sondol nie..

Kat LWP nie bukak biskut raya … ad plak .. potong mempelam…dalam kul 2.30 petang perjalanan diteruskan.. dengan trek balak yang terbentang luas…sayup mata memandang.. hitam badan menanggung bahang matahari..

Bebtul abis jer trek balak..aku ngan aD amik air refill balik botol… then perjalanan yang penuh keasyikan diteruskan..

Masuk jer dalam hutan.. leh ker kira hutan.. coz hutan nie terbakar 3 taun lepas.. yang tinggal cumma pokok yang tinggi tanpa daun.. selain semak..sememangnya perjalanan nie amat menyiksakan.. kalau aku yang kene dok depan.. sure pewai punyer.. ngan balak / dahan kayu melintang2.. cam kene bukak terk pon ada..jalan skit.. tebas.. jalan skit tebas…perghhhh…

Perjalanan yang aku kira hanya menambil masa 4 jam.. pepaling pon 6 jam…tidak seperti dijangkakan..ketinggian gunung kenderong nie 1232meter.. masa k.org 600meter pon aku kira dah amik masa dekat 3 jam.. sib baik yati bawak gps.. leh la baca altitud semasa…

Ngah trekking nie.. tetiba.. terdengar si kura-kura menangis…aku dah panic ingatkan dier terjatuh then perut kene cucuk dengan kayu…dah naik baru tau.. yang kepala dier kene batu…cian plak aku tengok …tak sampai hati nak pangggil dier kekura..nasib baik kejab jer dier nangis..dier cool jer sambung balik trekking.. semua org cam lebih berhati2 coz..gunung nie.. Tanah dier agak peroi.. yela tak der akar yang nak mengcengkam Tanah.. ditambah kecuraman.. so bila batu jatuh takut jatuh lagi atas kepala org bawah.. aku tengok batu jatuh dua kali pon.. aku rasa kalau kene la kepala batu tu.. sure death punyer.. tak pon paling tidak jadik bengong..

Dalam kul 6.30 petang semua org sampai ke permatang…disini mengharap nampak Beirut tapi hampa. Sayup jer.. ditambah dengan kecerunan.. pokok yang tak der daun…terpiker jugak aku.. nie kalu dok puncak masa tgh ari sure jadik ikan masin kering nie…

Rehat+amik gambar…sambung balik. tuk trekking sampai puncak.. lupa nak g tau… dari separuh perjalanan hujan melanda dan perjalanan menuju puncak..hujan hampir sepanjang perjalanan.. kira-kira lagi ½ jam nak sampai puncak baru hujan reda..1 kesilapan yang aku rasakan adalah …tak ready headlamp dari permatang yang masa tu pon dah start gelap.. bila dah gelap dan tak tahan lagi.. aku pon stop…dan keluarkan headlamp bersama man dan aD..

Perjalanan seterusnya amat pacak… dan aku yang memula di belakang aD.. pon pintas aD.. tuk memudahkan dia mendaki..dan aD nie dia rabun malam.. tu yang slow sikit..ditambah hujan..

Belakang aku aD…then man then syed..depan aku ada 5 org kalau tak silap… terdengar yang aD menjerit.. aku yang masa tu baru nak menapak..trus pijak tanah..dan aku rasakan semacam kene penyengat.. aku terus lari kepada aD sebab risaukan dia yang berkemungkinan kena penyengat jugak. Sampai kat die.. dia kata “Zie kene patuk ular..” luruh jantung aku… tengok kaki.. dah berdarah..tapi masa nie aku kuat lagi..then ad amik bandana dier tuk ikat betis aku..yang tolong ikat mawi..dier taruk kayu..aku ingat dier letak kayu tu supaya senang bukak ikatan key tu… upernyer…skali dier jadikan steering la pulak..menahan kaki aku…sakit pasal steering tu pon ader jugak..pastu dier sedut..bisa…dibantu oleh epoy.. aku masa nie dah seram sejuk jugak la.. Fizi leh cakap kalau sejuk g tau… then dah sejuk tu aku g tau la panik plak dier..

Fizi cam dah panik jer aku tengok.. dier blur pon ada.. last skali dier call pihak berkenaan minta bantuan helikopter kalau keadaan bertambah seriyes… mawi ngan epoy plak bleh nak potong kaki aku..nak operate.. aku bab-bab operate nie trauma skit..semenjak besi dah masuk kaki…tak sanggup tengok..walaupon dorang stakat nak toreh skit je… then epoy plak yang sedut bisa.. aD masa nie dah tangkap nangis..seriyes aku terharu pasal tu…

Kata sepakat diambil tuk teruskan perjalanan ke puncak… nasib baik tak jauh…10 minit sampai… aku tukar persalinan…then rest… tunggu nak tido jer..

Fizi dan cik yati katering masak malam tu.. Masakan “ La Usur Pappria..” amat menyelerakan.. Lepak kejab ngan dorang.. then aku pon pakat tido..sampai esok pagi…

Bangun pepagi pon sal ader yang jerit.. matahari terbit…man ngan mawi kot rasanya… so pakat la tengok reramai.. walaupon matahari sekadar terbit celah awan…hehehe

Sarapan pagi..tak ingat plak menu makan pagi nie…yang penting sedap…

Semua dah agak santai then kemas tuk pulang… masa nie pon aku rasa kesihatan aku pon dah agak cemerlang.. so pulang..la oh pulang …tuk sampai permatang amik masa 1 jam turun.. dari permatang ke LWP 3 jam jer kot…

Sampai LWP makan minum skit…then perjalanan pulang diteruskan… hujan mengiringi perjalanan pulang.. dan ada gakla pacat yang menyerang.. sampai kat trek balak luar.. aku dah gembira.. skali ada plak pajero tunggu.. aku yang jalan ok nie.. terpaksa pakai tongkat tuk menampakan keseriyesan lakonan…thx for da effort..tak nak aku naik pajero.. nanti nak repeat balik kenderong… sampai umah makcik lemang.. teraser sangat puas aku dah conquer 1 gunung lagi..

Tuk gunung nie.. cam syed kata.. gunung wiken yang paling hi-profile…

Tuk team kenderong.. cayok-cayok…

Tuk yang tukang panik masa aku kene patuk ular… thx coz menandakan korang sayang kat aku…

Tuk Makcik dapor.. sedap sungguh hidangan “ La Usur Papprika”

Tuk yang nangis masa aku kene patuk.. sayang tersayang….

Tuk kura-kura..lain kali gunakanlah cengkerang tu sepenuhnya..

****************

Ok, masa tak mengizinkan untuk aku karang lelebih. Kita sambung cerita cinta ni dilain kali nahhh.. hihi. Sementara tu, layankan gambar-gambar kami masa xpdc Kenderong nih..

Taim baru sampai kat starting point. Masa nih masih dalam bulan Syawal lagi.. orang Grik sibuk buat lemang.

Dari kiri, Man, Mamoru, Kura-kura (Wawa) & Aku

Masa take 5 kat last water point (LWP) dengan Mamoru

Nih kat puncak tipu. Memasing basah kuyup trekking dalam hujan. Belakang kami tu gunung Kenderong yang dah kering akibat kebakaran hutan beberapa tahun sebelum tu. Yerr, kami saja cari pasal mendaki gunung yang dah terbakar.

Bersama ten xpdc Kenderong tahun 2006. Berdiri dari kiri; Yap, Mamoru, Aku, Wawa, Skem, pekatu, Daus, Syed & Kak yati. Duduk dari kiri; Mawi, Salhazira, Man dan.. errr.. siapa sorang lagi nih ek? Tak ingat lahh.. ampunn geng!

Biqque said...

soklan:
pewai tu ape?
orang sondol tu ape?
hehehe...

aD, masa ni dah bercinta ke baru nak berputik cinta? mamoru tu mmg layan romantik gak ek...best ar...

masa daki gunung ni, salhazira n husband pun ada ek...hehehe...bersalin dah dia, baby girl!

NorAzrin MohdNawir said...

hye aD,
bestnye baca kisah aD & mamoru tu...
x sbr nak tau kisah selanhutnye tu...
nnt cite lg k...
huhu....take care...

Anonymous said...

atty: salam kembali :)

biqque: pewai tu penat yang hamat. sondol tu ayat yg bebudak outdoor guna untuk 'buka trek/trail baru'.. hihi. Masa nih cinta lum berputik (tp, tataw la kat pihak Mamoru). tp, aD memang suka sgt kwn ngan Mamoru taim nih..
wahh dapat baby girl! lama tak jumpa dia? amacam dia, masih kurus kering lagi ek?

rynn2506: tunggguuuuuuu... hihihihi. u too take care ok! kim salam kat baby dalam perut tu.. hihihi

Biqque said...

oooo i rasa la masa ni dia mesti baru nak 'berputik 'la kot...sbb cara tulisannyer tu cam...hmmm...hehehe...

masa dia pregnant, bulat! mcm tak caya je dia camtu sbb i kenal dia, mmg dia kurus kan...tapi dah bulat, comel! hahaha! skang dah masuk keje, tapi i tak jumpa dia lagi...tatau la kurus ke tak...hehe!