Wednesday, September 22, 2021

Renovation update - Diamond mirror wall with distorted image

Habis kerja tadi terus ajak Mamoru pergi cek kerja ubahsuai rumah baru. Kena cek hari-hari kalau tak nak ada insiden yang tak diingini macam sebelum-sebelum ni.

Hari ni staff kak Z dah start pasang diamond mirror wall. A bit upset sebab:
1. Supposedly, setiap inci wall tu penuh dengan cermin dan bukan ada ruang  frame dibahagian tepi² dinding macam dalam gambar bawah ni.
2. Saiz diamond mirror ni terlalu kecil. Tsk. Was hoping for a bigger diamond size. For me, makin kecil saiz, makin complicated nak pasang.
3. Dan yang tak best, ada bahagian-bahagian mirror hasilkan imej yang cacat /distorted. e.g., bila berdiri depan cermin, kepala aku hilang/kaki senget. Dah macam cermin dalam haunted house pula. Uwaa..

Boleh nampak jelas imej dalam cermin yang distorted kalau besarkan gambar ni

Ni bilik air kiddos. Cermin dalam bilik air ni dipasang terlalu tinggi sampai paras² hidung kiddos je nampak. Aleesya confirmlah tak nampak apa. Kena panjat kerusi baru nampak muka dia. Apoo la.
Toilet bowl, aku requested jenis lurus. Tapi kat bahagian belakang tu ada curve sikit pula. Yang ni aku tutup mata je lah sebab dah siap pasang kan. Kalau belum pasang, berkemungkinan besar aku akan minta kak Z tukar untuk kali kedua. Aku tak suka toilet bowl yang curve bahagia luar coz nak cuci nanti ambil banyak masa. Cerewet kan aku ni 😅

Cermin dalam master bathroom pun sama. Muka aku ngam² nampak paras leher ke atas. Nak tengok cermin kena jengkit kaki. Rasanya staff yang pasang cermin tu tak lah tinggi mana. Dunno lah what hes thinking. Dia ingat aku tinggi persis model agaknya.

Other things, just minor defect macam: tiles dinding pecah, warna paip dalam bilik air tak sama. Ada part hitam gold, ada part warna chrome. Dah suruh kak Z seragamkan warna paip air. Kalau chrome, biar semua chrome. Tak cantik campur² warna.

Main thing, hopefully esok kak Z suruh staff dia buka semula semua diamond mirror kat wall tu dan rearrange semula seperti yang aku nak - Fully mirror.

Haish. Ni baru part mirror. Belum masuk part flooring dan wardrobe lagi. Semoga tak ada kesilapan / defect untuk proses renovation seterusnya. My heart couldnt bear any unpleaseant suprises 🙏🙏

 

No comments: