Monday, June 19, 2006

XPDC Gunung Bujang Melaka





Jemaat - 16 Jun

mcm katun aku aritu. mana nak fetch adik pompuan aku kat pudu.. pastu, mana nak rush ke UM jumpa adik lelaki aku lagik.. dgn jalan yg cam sengaja je jem giler te-taim camtu.. *peh*.. berasapppp!! nasib baik la aku dh siap packing awal-awal.. sampai umah, mandi katun, pastu shoot ke Cheras..

8.15 pm, aku dh ada dlm cab - on d way. aku konpiden sampai on taim (janji ngan fazi kul 8.30 mlm). tapi cab yg aku naik tu wat lawak p-ramlee daa. ada ke dia tanya direction kat org yg buta geografi cam aku nih. tak pe-pasal kami (aku ngan pacik cab tu la), sesat sampai ke desa petaling!!.. bila dah sesat tu, dia boleh cakap.. "sepatutnya kita tak boleh ikut arah nih.. jalan pi cheras kena ikut highway depan mid vlly tadi"... bengang siut. boleh tak dia salahkan aku? yang dia dh tau jalan pi tanya aku watper??.. *pergh*.. macam-macam..

almost kul semilan baru aku sampai Malek. fazi dari jauh dh buat senyum-tak-puas-hati (marah la tu). nk explain aku lewat sbb tersesat pun, cam tak masuk dek akal - ada ke org nk pecaya ko sesat dlm teksi? daripada aku duk bagi alasan, baik aku buat muka kesian je.. ada gak makner nya.

ingatkan aku org yg paling lambat, rupanya ada yg laaaaggiiii dasat dari aku. member fazi, mummy (bukan nama sebenar), tersilap dpt info. mamee ingat, trip nih next week - org tgh bz berkumpul kat Cheras, dia buleh otw pi soping kat Jusco (woo..buat halllll..). kelam kabut dia balik umah bersiap mlm tu. dalam kul 10 mm baru kami gerak ke Kampar, Perak.. ada 8 org team dari kl.. 5 org naik van (ayu, wan, abil, chua, zaha), 3 org naik keta (fazi-drive, mummy & aku) - selesa giler beb aku sorang duk blakang keta tu.. landing all d taim. journey sepjg jalan plak mmg enjoy..


sabtu - 17 Jun

*haha*.. sumbody thot it wuz my birthday today - so sweet of him - but its not lah. salah bulan tu.. *wink*.. back to de stori.. arnd kul 2 pagi, kami sampai Kampar (tempat yg alwiz buat aku rasa 'alive'). check in kat "five star hotel" (taska jagaan ke-kanak) - then zZzz.. err.. correction, aku sorang je yg layan tido dlm 'library'.. yg lelain, ntah buat haper kat luar tu. maybe derang bahagi kan ration kut. taim tu aku mmg sangap, so layan membuta sengsorang. se-sedor je subuh tu, aku prasan ayu, mummy & abil dh tergolek kat sebelah. yg lelaki plak, tersusun depan tibi.

lepas solat, aku prasan ada 1 kapel, nik & shima (young + married + cool) tengah packing haversack. derang arrived dlm kul 4 pagi rupanya. to my suprise, d wife tu pregnant 3 mnths.. *whoaa*.. mmg sallute arr.. pagi tu, ada lagi 3 org baru sampai.. shalin, mizi & fuad (hmm, nama aku slalu di-keliru-kan ngan si fuad nih)... and tak lupa, our guide, abg Jaafar

rasanya nih la trip paling 'lenggang-mak-limah' yg penah aku join. ingatkan nak mendaki taim pe-pagi, rupanya dekat tengahari baru gerak. mak oii... matahari dah terpacak beb (note: kali nih aku tak buat log)

a lil abt gunung bujang melaka: ekceli gunung nih terletak bebtul kat pekan Kampar. jalan nk pi sana kena lalu ikut kawasan umah org. sepanjang jalan menuju kemsait, mmg byk btul water point (yg paling aku tak sangka, aku penah lepak kat tepi sungai kaki gunung nih dgn 'dia' dulu).. rasa cam pelik plak.. *cut*.. hm, tinggi gunung nih ke-kira 4048 kaki @ 1234 meter.. err, yg pelik tu, nama gunung nih, sungguh la meng-konpius-kan org.. kalau tader org inpom kat aku, sure mati-hidup-balik pun aku ingat gunung nih terletak kat negeri melaka. apa kaitan nama 'bujang melaka' ngan negeri perak pun aku tataw.. personal thot dari aku, meybe byk org dari melaka yg be-bujang naik gunung tu kut.. e.g., aku lah ..*hua hua hua*

permulaan trek agak landai arr.. view sebelah kanan mmg cun.. jeram sungai.. belah kiri lak, ada kawasan ladang getah kecik + umah org asli.. 15 menet pastu, trek start menaik (still ok lah). yg best tu, tayah se-susah bwk air be-byk coz sepanjang jln musti ada sumber air. aku juz bwk satu botol air mineral kecit.

separuh perjalanan, hujan turun. tp, taderlah lebat sgt.. pacat plak, tak banyak.. susah nak nampak. taw-taw je dah ada kat kaki.. *hu hu*.. aku sendrik kena gigit sampai dua kali kat peha.. besor lak pacat tu.. kaler ijau belang-belang.. jelas plak tu kesan gigi menatang tu kat peha aku (bentuk bite tu cam lambang keta mercedes) - habis sluar aku basah kena darah yg keluar tak benti.

tak ingat kul baper sampai kemsait (ada dlm 2 jam lebih trekking kut <<---- bahana tak buat log). masa kitaorg sampai, dh ada satu team lain pacak khemah kat kawasan tu.. meriah! yg paling best, kemsait nih dekat dgn water point. best gilak mandi kat sini.. heaven sey!

ada satu mender yg aku nk hi-lite kat sini, ekceli aku penah suarakan mender nih masa dgn Godongs dulu. tp, seems like nobody cares. dan aku mmg tak sangka kat gunung bujang melaka nih, aku berpeluang xperience sumer nih -- maghrib tu, aku turun amik wudhu dgn fazi. masa nk solat, fuad plak baru lepas buat jamak. memandangkan maghrib tu skejap je, nk solat sengsorang sure amik masa, kami cadang jemaah se-sama.. *syahduu*.. seriyes beb, tataw lah camner nk describe.. feeling dia lain sgt esp bila dgr suara meng-amin-kan bacaan imam (fuad) yg bergema dlm hutan.. *touched*

mlm tu, kami dinner gegamai. aku tak amik port bab masak coz zaha dh siap prepare lauk rendang daging + sambal tempe & ikan bilis.. tinggal nk masak nasi je lah. lepas makan, aku join derang main 'judi'.. *hehe*.. sakit giler tangan aku kena jentik bila kalah judi.. byk kali lak tu aku kalah.. *ampeh*.. pastu derang main 'tipoo' plak.. yg nih aku tak join coz aku tak reti nak susun daun terup tu bebyk - failed!.. lepas jari me-masing bengkak kena jentik, derang buat sesi 'ice-breaking'.. ekceli dah tader 'ais' yg nak di 'pecah' kan coz taim 'berjudi' tu sumer dh mcm kenal bertahun lagaknya. tp, taim nih me-masing mmg 'laser'.. memacam soklan yg keluar.. dari pengetahuan am sampai lah bab rumus/formula matematik.. jenuh nk menjawab.

soklan yg derang tanya aku, mostly aku dh agak.. kalau tak tentang buipren.. sure tentang kenapa aku giler naik gunung..

chua: kenapa ko suka sgt naik gunung aD?
aku: erm.. sbb minat kut.. (senyum sambil ckp dlm hati: mmg nk kena blasah chua nih.. ntah brp kali nk tanya soklan camnih)
chua: org lain pun panjat gunung gak.. tapi tak lah selalu.. nih ko panjat te-tiap minggu..
aku: ntah.. susah lah nk explain.. satu jawapan je aD bagi.. "addicted".. boley?

fazi: nak tanya.. pagi tadi masa zie try angkat beg org lain, sumer ringan giler.. even beg zie & chua pun ringan kali nih.. tp, bila try angkat beg aD, agak berat jugak lah.. then bila kitaorg offer nak ringankan beg aD.. aD tak bagi.. kenapa ek?
aku: (arghh.. sudah, buat hal la tanya soklan camnih. rasa cam segan giler bila sumer org kosentret kat aku - cam apa yg aku buat ni salah plak) hm, ekceli aD nak pegi Transtitiwangsa hujung bulan lapan nih. kena bebtul fit fizikal + mental utk panjat 6 gunung sepanjang 8 hari xpdc dlm hutan nanti.. nih tgh train diri sendiri la ni..

mizi: agak-agak bila nak kawen?
aku: tunggu sampai abis semua gunung kat me'sia nih aD panjat kut.. *gegelak*.. (sungguh la aku tak suka berckp pasal kawen nih)

hm.. rasanya nih la sesi ice-breaking yg paling lama yg penah aku join.. ayu & mamee sampai terlelap nk tunggu sorang demi sorang berckp.. dan first taim sepjg join memana xpdc, aku tido lewat sbb seronok melayan org berckp.. tp, yg tak besh tu, taim nk tido tak bley lena plak.. *spoiled*.. tataw naper.. meybe sbb kali nih aku tido tak pakai sleeping beg kut..


ahad - 18 Jun

subuh gaban - still mata aku duk pejam celik. ngantuk tp tak buleh tido.. *uwaa*.. sudahnya aku capai berus gigi & bwk botol-botol kosong utk amik air. lama gak aku spent masa sengsorang kat air terjun mini tu.. masa otw nak naik kat kemsait, terkejut aku tgk zaha duk termenung kat tepi tebing sengsorang. satu perkara, aku respect arr kat dia nih. dia jenis concern kat org lain. sanggup dia duduk situ teman aku.

sementara nk tunggu derang bangun, aku ngan mizi pegi basuh pinggan pastu buat air kopi. tu je la yg boleh aku buat pun.. part masak-memasak nih, aku serahkan pada yg pakar.. *giggles*

lepas breakfast, kami teruskan journey ke puncak.. trek agak santai.. sampai boleh main kejar-kejar (mcm kat gng berembun rituh).. view kat puncak, tak ada apa sgt.. awan byk.. tgk beirut je lah.

masa berlari turun puncak, aku tersilap step - jatuh dlm lubang plak.. sib baik juz salah urat je.. (alahmaktuan.. kaki yg sama lak tu).. *isk*.. cuainya..

sampai kemsait - packing.. kemas sampah.. pastu gerak turun. ekceli aku nk jalan depan skali. tp, since abg jaafar dh tegur aku nih cam lack of 'feeling' dlm menghayati hutan nih, aku decide jalan blakang skali.. lambat giler aku jalan. layan beborak dgn derang sumer. by time kami sampai kat dam, kaki aku dh sakit giler. jalan pun tak btul.. pewai sey! .. letak je beg - bukak kasut - terus berendam kat kawasan dam tu.. *legaa*..

almost maghrib baru kami sampai kat 'hotel' .. mandi skali lagi - last packing.. terus gerak pi dinner gegamai (seblm tu sempat gak arr abg jaafar urut kaki aku - sakit siut! urut depan org gamai lak tu - kontrollll sakittt.. dlm kul seploh mlm, kami hantar nik & shima ke bustand ipoh - derang nak beli tiket balik kelantan. pastu baru gerak balik kl.

wuz sleeping all d way back (sory ek mummy & fazi).. sampai putrajaya baru mummy kejutkan.. hantar dia sampai depan pintu umah (sampai dlm umah sebenarnya).. pastu gi supper.. err.. breakfast kat cheras.. then balik umah - mandi, bersiap, terus pi keje.. *yawnnnn*..




16 comments:

Anonymous said...

oh..bujang melaka ngan chua tu ke..
aku malas nak pegi sbb..haha..sbb malas la. lepak umah..ilek2. aku ada umah, igt umah..takderla jakun sangat nak panjat gunung tiap2 minggu walaupun addicted . huahuahuahua

Anonymous said...

SALAM..

naper tak der citer pasal PAAN... :-( ... cian dier ikut kiter turun sesamer....tak nak kawan arghh...

Anonymous said...

mr_flizo:
ws.. *wink*
aiseymen.. lupa la nk citer pasal dia.. esp, ttg ke-setia-an dia kat chua & mummy.. or.. tentang ada org tu duk almost nk panjat pokok bila Pa'an lalu kat sebelah???.. hua hua hua hua..

Anonymous said...

something like 'kureng' in ur story. where's the adventure? what u saw & what u did? what ur feel? ur comment about this xpdc? comparison wt others xpdc...e.g money, timeframe, person incharge, food etc.

sorry to say... i can't get ur feeling of ur xpdc. tak dapat nak bayangkan xpdc tu macamana. im excited to know.

Anonymous said...

noname:
1-adventure : aiya, i already wrote la..
2- comment : kan dh citer how joyful i am kat gunung tu
comparison : pun dh citer la..
3-fee : cheap & worth it
4- person in charge : memember rapat.. Chua & d`gang.

erm, sory sbb tk dpt nk bercerita detail dan bagi u gambaran jelas ttg xpdc nih.. fyi, i wrote diz blog to satisfied meself.. not others.. sory nehh.

Anonymous said...

sori interup..

sy rasa org tanya coz org ecited nak tau kot... dan pada saya .. coz org beri perhatian pada apa yang kita tulis...

Anonymous said...

then go beli diary lah! tulis for your own satisfaction kan? this is blogger. ANYWAY,where is my previous comment eh? hahaha.. tak approve tuhh......perempuan PENGECUT!!!

Anonymous said...

no anonymous :-

aku rasa ko yang bermasalah .. coz dah banyak kali dier tulis blog nie..semua org ok jer...ko yang gatal2 baca tanpa diundang...lagik semua org bagi nama..ko taruk anonymus pehal plak... pe yang ko tulis pd aku lbh pada nak kondem org jer.. just nak tau hobi ko mengumpul stem ker..dok kat umah jer...kalau ko rasa marah...pe yang ko tulis pon buat org marah..

Anonymous said...

mr_flizo:
yep, aD faham & thanks atas teguran.. cuma kenkadang bengang bila org nk kita tulis ikut apa yg derang nak.. diz is me. take it or leave it..

anonymous:
org pengecut je yg tak 'bernama'..*smiles*.. erm, kalau org yg giler naik gunung nih dikategorikan sebagai jakun, kiranya org cam abg rashid, muz SOS, adik Idan & otai gunung tu pun golongan yg JAKUN gak la ek? tak kisah la.. jakun pun jakun lah.. *chuckles*… btw, I’ve already approved ur comments.. satisfied?

Anonymous said...

mr_flizo:
tqvm coz understand me. im xcited to know.

amizgig:
sorry if my question hurt u. im really just to know more than u wrote coz ur story is overall. not touching enough. how many 'zaha' in this world. i want one. send my regard to him.

anonymous:
i think trekker not jakun. they got s/thin fr nature. can u build a nature?

Anonymous said...

You had a bad day
You're taking one down
You sing a sad song just to turn it around
You say you don't know
You tell me don't lie
You work at a smile and you go for a ride
You had a bad day
The camera don't lie
You're coming back down and you really don't mind
You had a bad day

Anonymous said...

mr_flizo:
thanks ey..

Anonymous said...

sori kalau masa kat atas tanya soalan yg a bit laser..bukan nak nyibuk..bukan nak wat ad rasa salah..cumma niat zie nak tolong ad.Kalau leh tanak ad rasa berat sengsorang..malu ooo ad bwk berat.. kami plak yang lenggang mak limah..sori once again. peace

Anonymous said...

mr_flizo:
taper zie.. training nyer pasal, macik tak kesah.. *wink wink*

Anonymous said...

Kalau dah gitu kater ad..lain kali nak training g tau zie erk..so kalau zie tak larat..leh ad pikul beg zie...ok... tu hari lagi satu koz kaki ad kan baru nak baik... key... Sayang zie tak?

Anonymous said...

sayangggggg.. re-ribu triple shot.. *gegelak*