Wednesday, June 07, 2006

XPDC Gunung Yong Yap - versi aku plak

Jumaat - 2 June 2006

pepagi buta aku dh keluar umah bwk haversack.. sib baik hari tu tader appoinment dgn sesaper.. aku blasah pakai tak formal. plan nak blah awal dari opis. tp, cam biasalah, stuck sampai ke ptg. janji dgn ayu nk jumpa kul 6.00 ptg kt md vlly - beli rations. tu pun dh terlewat.. sib baik ada Ijai. dia tolong belikan kasut (thanks).

lagi 15 minit ketapi nk berlepas, aku still kt Jusco dgn ayu. bagai nak pitam berlari keluar md vlly dgn beg yg berat giler. kat north court, panjang giler org berbaris tunggu teksi.. takkan nak tunggu? last, aku dpt idea jahat.. aku ajak ayu pegi tahan cab kat luar seblm cab tu masuk dlm md vlly (minta maaf - dh terdesak - kalau tak aku takkan potong Q).. alhamdullilah, dapat jugak naik tren.. main blasah je masuk ikut pintu memana.. sbb masa tu tren dh start gerak.. (note: team aku juz ayu & syam)

lepas soru kat kantin koc, aku habiskan masa dgn tido.. penat! skali skala terbangun layan borak ngan ayu.. ntahapehape mender mengarut dia suruh aku tengok kt luar tingkap.. patung kuil bergerak la.. antu la.. *hish*

sabtu - 3 June 2006

ntah kul baper aku terjaga.. ketapi delay atas sebab-sebab yg aku malas nk amik tau (ngantuk beb). tak ingat kul baper sampai Sg Siput.. yg aku tau ketapi tu benti skejap sgt.. masa nk turun, nasib baik tak tergelincir coz ketapi dh bergerak.. *cett*..

tak sangka terjumpa balik memember yg pegi xpdc Ulu Jerneh rituh. hm, komuniti pendaki kt me'sia nih kecik je.. pi mai la tang mana pun, sure jumpa jugak. kecoh gak la subuh tu.. part yg menarik, kali nih aku berpeluang jumpa organizer SOS, bro Muz. first taim jumpa dia - kecik je orgnya.. tp otai tuu.

lepas load semua haversacks dlm 4wd, kami gerak ke balai polis Lintang - daftar nama pendaki. tak lama duduk situ.. pastu gerak ke pekan Lasah - tunggu group trekkers dari Johor.. tunggu punya tunggu.. dari kul 3.00 pagi sampai la 6.00 pagi baru nampak muka.. *yawnn*.. sib baik sempat ngeteh + mkn nasik lemak syedap subuh tu.

6.50 pagi, bertolak ke kuala Mu.. rasanya bebudak pompuan kali nih bertuah sikit kut sbb tak gamai (5 org je dari 27 peserta), mrasa la aku duduk dlm 4wd - kalau tak, sure kena duduk kat blakang.. *huu*.. giler krem muntot 3 jam nak sampai ke kampung org asli! eniwei, view sepanjang jalan mmg superb.. dgn sungai yg cuNn.. hutan yg menghijau.. *subhanallah*..

arrived kuala Mu dalam kul 9 lebih.. salin baju.. last packing.. tinggalkan apa per yg tak perlu dlm 4wd syafiq.. berkumpul kat depan jambatan lubuk buaya yg dh runtuh.. then dalam kul 10.30 pagi, lepas dgr taklimat dari bro Muz, kami mulakan xpdc mendaki yong yap.

permulaan trek still ok.. menaik tapi ok.. baru 15 minit jalan, aku perasan ayu takder kat belakang.. tp aku teruskan gak jalan sampai kat bukit Taring (our first take 5).. tak sangka ayu jln blakang skali. dia tak larat rupanya. maklumlah, dh lama dia tak naik gunung.. last trip yg dia pegi, masa naik Yong Belar, enam bulan lepas.. no wonder lah..

masa nk tunggu ayu sampai, ada la dua tiga org termasuk bro Muz tanya kenapa tinggalkan ayu.. *peh*.. seriyes beb, aku mmg tak jangka ayu akan pewai. terasa jugak la.. masa semua org bersiap-siap nak sambung trekking, aku still duduk kat situ - tunggu ayu. syam pun tunggu sama.

bila ayu sampai je, aku suruh dia bukak beg, keluarkan barang yg berat.. transfer air dlm beg aku.. syam juz amik 1 kg beras tapi tukar dgn periuk & pinggan dgn ayu.. *hmm*..

masa nk gerak, aku rasa beg berat giler.. bahu & pinggang dh start sakit. nak jalan laju tak boleh - aku kena tunggu ayu. ikutkan mmg boleh tinggalkan ayu dgn sweeper / last man (ada dlm 6 org lelaki ka belakang).. tp, aku rasa tak wajar. ayu kawan aku.. satu team lak tu. tak patut kalau aku biar orang lain jaga kawan sendiri. nk harapkan syam, dia awal-awal lagi dh tinggalkan kitaorg. alasan dia beg berat.. *huh*.. yelah, beg dia sorang la yg paling berat kut.. *wutever*.. bengang jugak. taim camtu, aku teringat apa yg pokyie penah ckp kat aku dulu, "kalau kita ajak member kita naik gunung, kita kena bertanggunjawab atas diri dia".. dlm kes ayu nih, bukan ke syam yg ajak ayu join trip ni.. pastu main lepas tangan.. NO, bukan niat aku nak mengungkit or berkira dlm hal nih, cuma yg aku kesalkan tu, taim nak balik - syam dh tau aku injured, so aku tak dapat jaga ayu.. suppose dia ambil alih tempat aku.. nih dia boleh buat tak tau.. *sighs*.. bikin malu team je..

trip kali nih mmg mencabar bagi aku.. bukan pasal trek yg mencanak.. tp pasal beg yg terlalu berat. first taim aku bwk air 4.5 liter.. sampai satu tahap tu, aku rasa mmg dh tak mampu nak melangkah. plak tu kena jalan slow-slow tunggu org belakang.. tp sib baik mental aku kuat.. sabarrr...

lewat ptg tu hujan turun lebat giler.. lencun baju. aku tak bwk baju hujan. beg plak, aku juz tutup dgn rain cover. tak kisah sgt coz aku dah bungkus baju dgn plastik seblm packing dlm bag. yg tak best tu, bila dh hujan, baju basah.. badan pun semakin berat.. sejukkkk..

maghrib, kami lepak skejap. team bro rembau masak air.. megi.. mkn biskut.. aku sampai tak boleh nk ckp byk sbb terlalu sejuk. mail suruh aku pakai glove dia.. bro muz plak offer winkbreaker dia.. ikutkan aku mmg nak pakai, tapi bila kenangkan tu je satu-satu nya baju muz kat puncak nnt, tak jadi arr.. bukan apa, dah la baju aku basah.. kang kalau aku pakai, sure windbreaker tu basah skali.. sian plak kat bro muz.. takkan nk biarkan dia pakai baju basah kat puncak? giler sejuk tuu..

last kami berhenti take 25, kat last water point.. lepas refill bekalan air & ngeteh, kami terus shoot puncak. trek taim nih mmg mencanak.. jenis lutut bertemu dagu jugak lah.. aku lead jalan kat depan all the way sampai puncak.. satu lagi pengalaman baru utk aku. seronok gak jalan depan nih, aku kena cari trek, marking.. bila aku konpius / tak jumpa trek, mail yg jln belakang aku tolong cari jln sesama.. *best*.. tp buat aku cuak tu kalau terserempak / terpegang binatang berbisa masa memanjat.. tp, alhamdullilah takder semua tu..*syukur*..

tepat pukul 12.10 malam, aku sampai puncak gunung Yong Yap..!!!.. *takbir*.. kami group yg last sampai. ayu penat sampai taknak makan.. dia salin baju terus zZzz.. aku plak, siap pakai baju tido fav aku (baju tu aku beli kat sintok, tujuh thn lepas).. penat sampai tak larat nak masak.. nasib baik syam dh siap pasang khemah (at least dats a gud thing fr him).. mlm tu, sempat aku lepak kat fly bechkam.. hary ajak makan nasi gulai ikan sadin yg dia masak.. ntah.. nk mkn pun aku tak larat.. juz share sepinggan spagetti dgn bechkam - itupun tak sampai tiga sudu aku makan. lepas borak ala kadar, aku masuk khemah.. zZzzz..

ahad - 4 june 2006

sesubuh lagi aku dh bangun.. cuci muka, then buat apa pe patut.. pastu aku terus capai kamera - snap pic matahari terbit.. *subhanallah*.. cantik.

lepas puas amik gambar, aku balik khemah - kejut ayu. menu breakfast pagi tu, juz roti & telur.. byk ration yg aku bwk tak terusik.. beras tak luak.. lauk still banyak.. hmm, berat lagi lah nampaknya beg aku taim turun nnt..

plan nak turun pukul 10 pagi.. ntah camner terlajak sampai ke tengahari.. tak kisah lah.. biasanya nak turun tak amik masa lama sgt (ye ke?).. taim turun, start dari puncak sampai kat pondok 1 (kawasan gajah mengamuk), aku still jalan dgn ayu lagi.. tp, lepas aku jatuh tergolek, aku mmg tak larat nk jalan belakang.. taim tu kaki dah start berdenyut. sebelum aku pewai & menyusahkan org lain, better aku jalan kat depan.

so, aku jalan ikut bro Muz & Apex panjang. laju giler kitaorg jalan non-stop. tepat kul 5.45 ptg, kami sampai kuala Mu.. syukur sangat.. aku letak beg.. bukak kasut, terus cuci kaki kat sungai.. masa nak bersihkan luka tu, kaki aku start menggigil.. sakit sey!.. sementara nak tunggu memember lain sampai, aku pegi berendam sengsorang kat dalam sungai..

kul 7.15 mlm, group last sampai dgn ayu.. kesian dia.. sepnjg jalan keluar dari kuala Mu ke stesen ketapi Sg Siput, aku tak byk ckp.. menahan kaki sakit punya pasal. Tepat kul 11.30 mlm, kami sampai stesen.. lepak makan jap sesambil nk tunggu ketapi kul 1.30 pagi..

dalam tren, aku spent masa dgn tido. siap keluarkan sleeping bag lagi tu.. apex kecik plak siap bentang ground atas lantai ketapi.. selamber dia tidur kat bwh tu.. bechkam plak, naik ketapi secara haram (tiket abis).. sib baik selamat sampai KL tanpa sesiapa perasan.. memcm hal.. kelakar pulak dibuatnya..

arrived KL sentral kul 7.00 pagi.. derang sumer amik emergency leave.. aku sorang je yg balik umah pegi keje..

Anonymous said...

New-comer said "lutut bertemu dagu"
BUT Old-timer will said
"kepala bertemu kepala"

noname:
saya bdk baru belajar.. sesudikan la bg tunjuk ajar.. nnt boleh lulus exam.. *hehe*

nak bagi tunjuk ajar tak susah tapi orang yang nak menerima tu senang ke nak terima?

noname:
insyaAllah.. aD nih fast learner..