Friday, August 29, 2008

Jom gi Tarawih

Lusa (Ahad) nih insyaAllah kita akan mula bertarawikh. So, aku amik kesempatan nih untuk bubuh lafaz niat solats tarawikh kat sini. Maklum, kita buat sembahyang tarawikh setahun sekali je.. mana la tau kita terlupa camne nak lafaz niat ke? Sesama lah kita kongsi nahh..

Lafaz solat bagi yg bersembahyang sendirian di rumah:


Terjemahan: Sahaja aku Solat Sunat Tarawih dua rakaat kerana Allah Ta'ala


Lafaz solat bagi sembahyang secara berjemaah:


Terjemahan: Sahaja aku solat sunat Tarawih dua rakaat(Imam atau makmum) kerana Allah Ta'ala


Note: Solat tarawikh nih hukum mengerjakannya adalah sunat Muakkad, iaitu sangat dituntut dalam Islam. Lebih afdal kalau kita dapat buat secara berjemaah. Kalau takde masa sangat, nak buat sengsorang pun boleh juga. Masa untuk mengerjakan solat nih sangat panjang.. daripada lepas Isyak sampai ke subuh - so, alasan takde masa tu, tak relevan laa nahh..

5 comments:

Farazila Wahab said...

Salam Perkenalan... Selamat Berpuasa & Selamat Berterawih...
Wah byknye gunung yang dah dipanjat! Kagum2! ;)

Anonymous said...

hello aD, dah tukar email address kah? sms not delivered.. cemana nak contact aD ni?

Anonymous said...

ctfazila, salam.. salam. Selamat berpuasa untuk awak juga. Tima kasih jenguk saya kat sini. Ceria-ceria selalu dibulan puasa nih! *wink

cik Lily, a'ah, aD tak guna email yahoo lagi. email baru aD, adlyana79@gmail.com. sms? aD guna 019-200xxxx. Dekat 2 tahun lebih dah guna celcom. 012-384xxxx dah innalillah.. hehehe. Cik lily kasi la email kat kita...

Sarah said...

assalammualaikum.

sebenarnya, lafaz solat dgn bismillahirrahmannirahhim pun sudah cukup. jemaah or alone.

Anonymous said...

ws sarah, ya? saya tak pernah terbaca pula tentang ni. insyAllah, i'll try to find some info abt this from the scholars. atau mungkin kamu boleh cadangkan beberapa rujukan pada saya tentang ini?