Tuesday, June 10, 2008

Preparation (Sarawak) II

Semalam bincang-bincang dgn Mamoru sama ada nak buat perjumpaan dgn team xpdc atau tak. Ikutkan tayah jumpa pun takper sebab aku dah email kat derang tentatif program yg lengkap siap ada breakdown untuk costing lagik. Sampai derang pun dah tak tau nak tanya soalan apa lagi dahh.

Tapi, disebabkan tanak over confident, kami plan nak buat jugak lah meeting malam nih kat Summit. Boleh brief derang pasal bebarang yg nak dibawa nanti plusssss pastu, boleh layann bowling pulak (Mamoru dah siap bubuh bola bowling dalam bonet pagi tadi.. hehehe)

Take note yer kengkawan, tentative program nih aku reka sendiri based on apa yg aku dah discuss dgn org kat Mulu National Park. Ada beberapa additional trip yg aku rasa macam best & aku masukkan dalam draft program nih. Costing semua dah lengkap tapi aku tak upload sekali sebab Mamoru tak benarkan (takut 'potong' trip orang katanya). Kalau ada yg nak tau detail pasal costing, email aku OR tak pungg aku upload lepas balik dari sana nanti hokeh?

Bagi korang yg penah pegi tempat nih dan nak ubah / tambah / bagi cadangan untuk draf trip yg aku buat nih (ye lah, mana tau kekalau tersilap ke apa) pendapat korang adalah sangat lah di alu-alukan. Ada masa kurang dua minggu lagi sebelum kami bertolak :)

XPDC Gunung Mulu & Gunung Api, Sarawak

Date : 21 - 28 Jun 2008 (8 hari)
Location : Mulu National Park, Sarawak

Breakdown: Gunung Mulu (4 days 2 nights) & Gunung Api (3 days 2 nights)

Tentative Program

21 Jun 2008 (Saturday)

7.25 am Depart LCCT via AK5254
9.40 am
Arrive Miri Airport
2.35 pm Depart Miri via MH3640
3.05 pm
Arrive Mulu Airport
Take 'prebet sapu' to HQ Park (15 minutes only to reach HQ Park)
Pay entrance fee to Mulu National Park
Register & make payment for guide: Gunung Mulu & Gunung Api
Buy enough cooking gas (4 bottles is more than enough)
Meals for today sdn bhd at HQ Café (No cooking allowed here)
Overnight

p/s: Aku sengaja amik flight Maswing lewat sikit untuk ke Mulu sebab takut flight Airasia dari LCCT ke Miri delay. Langkah berjaga-jaga nih penting. Lagi satu, gap hampir tiga jam kat Miri nanti boleh lah digunakan untuk shopping ration / kudap-kudap.

22 Jun 2008 (Sunday)

5.30 am Solat
Breakfast.
Leave unnecessary stuff at HQ lobby store
Bring only suitable cloths, rations, gas & cooking utensils
8.00 am Start trekking for about 12km
5.00 am Arrive Camp 3
Overnight

23 Jun 2008 (Monday)

5.30 am Solat
Breakfast
7.00 am Start trekking for about 6.5km
12.00 pm Arrive Camp 4
Quick lunch
Leave haversack at Camp 4
Bring only water bag & snacks
12.30 pm Continue trekking for another 5.5km (OR we can wait until tomorrow morning to go to the peak)
4.30 pm Reached Mulu's summit
Rest for half an hour before heading back to Camp 4
6.30pm Arrive Camp 4
Dinner
Overnight

24 June 2008 (Tuesday)

5.30 am Solat
Breakfast
7.00 am Descent to HQ Park
5.00 pm Arrive HQ Park
Dinner at HQ Café (sdn bhd)
Overnight

25 June 2008 (Wednesday)

5.30 am Solat
Breakfast
9.00 am Take boat to Kuala Litut
9.15 am Visit Penan Village
10.30 am Caving at Gua Angin & Gua Air
1.00 pm Start trekking
4.00 pm Arrive Camp 5
Overnight

26 June 2008 (Thursday)

5.30 am Solat
Breakfast
7.00 am Continue trekking for another 2.4km
10.30 am Arrive Gunung Api's peak
11.30 am Heading back to Camp 5
2.30 pm Arrive Camp 5
Free activities
Overnight

27 June 2008 (Friday)

5.30 am Solat
Breakfast
7.00 am Descent to Kuala Litut
Took boat to HQ Park
12.00 pm Arrive HQ Park
Caving at Gua Rusa & Gua Lang OR go for their Canopy Walk (nak gi dedua sekali pung boleh - depends)
Dinner
Overnight

28 June 2008 (Saturday)

5.30 am Solat
Berakfast
7.00 am Take 'prebet sapu' to Mulu Airport
10.10 am Depart to Miri via MH3641
11.40 am Arrive Miri Airport
Free activities
8.45 pm Depart to LCCT via AK5257
11.00 pm Arrive LCCT Airport

p/s: sekali lagi aku sengaja amik flight lewat untuk bertolak dari Miri ke LCCT. Saja nak bagi cann kat korang shopping souvenir kat Miri. Ada gap hampir 8 jam kat sana. Pepandai korang lah nak pi mana.

No comments: