Friday, June 13, 2008

Ketam masak lemak ciliapi

Kalau dah peminat ketam, masak cara apa pun semuanya sedappp. Nih lauk untuk dinner tadi. Ketam masak lemak cili api.


Layan je lah resepi simple aku malam nih..



Tak sempat nak amik gambar satu demi satu.. Nih hasil blend bawang merah, bawang putih, cilipadi & kunyit hidup. Disebab kan aku suka sangat dgn belachann, aku turut masukkan secubit belacan dalam campuran bahan yg dah di-blended nih.



Bersihkan ketam. Ikut suka lah nak potong camnerpun. Tanak potong pun takper. Dalam kes aku, aku potong dua je.. senang nak makan.



Santan pure dari sebiji kelapa. Fyi, aku kureng sikit guna santan kotak nih. First sebab aku tak reti nak bajet byk mana nak guna.. second, rasa & bau dia lain sikit lah.. Tapi kalau dah takde santan pure, aku belasah gak guna santan kotak.



Hokeh, memula jerang santan atas dapur, masukkan bebahan yg dah di blend ke dalam santan. Masukkan serai sekali.. Kalau rerasa gulai nih pucat, masukkan sikit kunyit serbuk. Ohh jangan lupa bubuh asam keping (sekeping / dua).



Bila dah mendidih, masukkan ketam.. biarkan sampai masak / santan pecah minyak. Agak-agak nak masak tu, bubuh garam secukup rasa.



Dann taddaaa... hidangkan panas-panas bersama sambal belachannn. Sedapp hokehh.



Nih bebahan yg selalu aku guna untuk buat sambal belacan. Lada merah, cili api, bawang merah, bawang putih & sedikit belacan (dibakar terlebih dahulu). Jangan lupa masukkan secubit garam kasar masa tumbuk bebahan nih.


Ewahhhh.. dua dalam satu pulak resepi aku malam nih kann? Merasaaa...


Ayah aku suka makan sambal belacan goreng. Nantilah, ada masa nanti aku share resepi tu kat sini ek.



Nih la rupa sambal belacan aku tadi.. perah sikit asam limau.. konfem terangkattt (kes puji diri sendiri hehehe)


1 comment:

aideology said...

ya allah!!
sedapnye ketam msk lemak cili api..
thanx share resipi ni,sis..