Wednesday, October 18, 2023

Revisit Danz Eco Resort di Tamam Negara Tahan 2023

Our short gateway trip ke Danz Eco Resort di Taman Negara Pahang.

Kami pergi tarikh yang sama masa mula² datang sini tahun 2020 dulu. Tarikh dan bulan yang sama. Tahun je berbeza.  Cuma kali ni, kami tak pilih khemah glamping, tapi ambil chalet bentuk segitiga. Sebab? Dalam chalet ni ada bilik asing dibabagian loteng yang Ariff dan Amarr suka. Dan ada personal toilet siap heater juga. Kalau duduk dalam khema glamping, pun best cuma toilet kat luar lah 😅

Kami bertolak pagi sabtu 8hb oktober. Tapau mcD di Genting Sempah uktuk anak², pastu terus pergi Kuala Tahan. Almost 4 jam perjalanan jugalah.

Sampai Kuala Tahan, kami singgah makan di restoran terapung yang ada kat sini. Konon nak makan patin tempoyak pahang or tak pun kelah ke hihi.. tapi nan hado. Makanan sini biasa² je. Sama macam makan kat restoran lain.

Aleesya kat sini tak menyempat² nak naik bot. Gigih lah mami pi sewa bot kat kaunter depan jeti Kuala Tahan tu untuk dia. Dapatlah kami ronda² pusing² sungai 20 minit kat kawasan tu. Murah ja fees bot ronda² ni. RM10 per pax. Sambil ronda² driver bot duk cerita tentang tempat² menarik kat sini.

Lepas settle naik bot, kami terus parking kereta dan tunggu 4wd dari Danz Resort untuk ambil kami pergi ke resort. Parking sini RM10 untuk tak berbumbung dan RM15 untuk berbumbung.

Nih kali kedua anak² naik 4wd ke Danz. Memasing memang excited bila 4wd tu melambung² layan offtrek 😁

Kami sampai Danz almost Asar. Terus checkin dan rehat dalam bilik. Penat tau duduk dalam keta dari KL. Daddy pula pergi join ex ofismate dia kat restoran terbuka bawah pokok Tualang. Lupa nak cerita, trip ni kami join dengan ex ofismates Daddy. Mami suka jalan² dengan diorang ni. Semua otak masuk air.. haha.

Malam pula, lepas dinner masakan kampung bawah pokok Tualang, kami naik 4wd ke jeti Kuala Tahan. Ada night hiking malam ni. Ariff seronok dapat duduk atas bumbung 4wd. Mula² dia takut lepas tu dah macam abang long besar pula dia kat atas tu. Mami je seriau. Haish anak dah bujang kan.. gitu lah. Macam² benda extreme nak di try nya.

Sampai di jeti, kami ambil bot untuk menyeberang ke Mutiara Taman Negara. RM1 je tambang bot. Dari sini, kami disamvut mesra oleh guide yang ready untuk bawa kami night hiking. Lepas briefing kami terus bergerak perlahan² melalui pelantar kayu yang tersedia untuk easy hike. Sepanjang perjalanan, guide kami akan tunjuk segala jenis binatang liar yang muncul di atas trek macam ular, jengking, rusa, labah². Selain tu, guide turut tunjukkan beberapa jenis pokok hutan macam tongkat ali, merbau, tualang etc. Kami sempat memanjat naik ke atas pondok yang didirikan khas untuk memerhatikan binatang liar di dalam hutan.

Bagi mami, hike ni super easy sebab ikut pelantar kayu ja sebab mami dan daddy dah biasa habiskan masa di tengah² hutan dalam Malaysia ni masa muda² dulu. Oh, Aleesya peserta termuda dalam trip ni. Terpaling glamer juga 😁

Lepas habis hike, kami pulang semula ke Danz Resort. Mami suruh kiddos tidur aqal sebab esoknya xtvt kami agak padat.

Night hike di Taman Negara Pahang

4wd ride

Amarr bukan main hepi lagi

Masa naik bot ronda² sungai Tahan

Lepak di beting pasir depan Danz Eco Resort

Kembar mami

Aleesya yang aktif

Mami dan dedi pakai baju scklm aritu

Ariff di sign board Mutiara Taman Negara

Briefing sebelum hiking

Tak perlu bawa lampu or headlamp pun masa hiking ni. Tak digalakkan sebab boleh menggangu binatang liar. Tujuan hike nak tengok binatang, bukan halau binatang dengan pancaran lampu. Lagipun trail pelantar kayu sangat selamat.

Ni Aleesya masa bot bergerak. Guide berdiri, dia pun ikut berdiri atas tu. Risau mami dia terjatuh dalam sungai tapi dia rilek ja.. tskk

Atas 4wd masa nak ke jeti

Ariff duduk atas bumbung sebab belakang 4wd penuh. Aleesya tu pose ja atas bumbung lepaa tu mami tarik duduk dengan mami.

Benda² adventure macam ni kiddos terpaling suka

Dinner sebelum hike

Best makan kat restoran terbuka bawah pokok Tualang ni. Tapi sayang, kayu² kat restoran ni tak dijaga. Sepatutnya dicat untuk elakkan reput ditimpa hujan. Pada mami, tempat makan ni adalah daya tarikan Danz Eco Resort, sepatutnya dijaga dengan baik.

Yang sedap kat sini adalah lauk² kampungnya. Dapat juga mami makan Patin tempoyak.. sedap sungguh.

Ulam² pun variety.. memang fav mami ni

Gambar tunggang terbalik. Lantak ler

Chalet kami. Ada 1 queen sized bed dan 2 twin bed dan private toilet dalam ni.

Bilik kat atas loteng

Masa makan kat restorang terapung jeti kuala Tahan

Ni masa on the way dari KL