Wednesday, March 05, 2008

Keje

Note: PC aku kat opis nih dah nazak. Nih semua angkara virus-virus durjana. Tergendala aku nak buat keje. Pasai nih jugak lah aku tak dapat nak online selalu (hehe). Aku tataw berapa lama lagi pc nih boleh bertahan. Mungkin dua tiga hari lagi dia kaputz. Tapi aku dah sedia backup lah. Mamoru awal-awal lagi dah suruh safe semua dokumen penting dalam localdisk (D:). Nanti dia nak tolong ‘rawat’ pc nih. Nasib baik lah hubby aku pakar IT. Kut nak harap staff IT dari HQ, alamatnya selagi tak terbakar motherboard cpu nih, selagi tu lah dia takkan datang. Lembab belaka.

Hari nih nak cerita tentang kerja. Oh, pembetulan, bukan nak cerita tapi nak mengadu sebenarnya.. *tarik nafas dalam-dalam sekejap*.. Masuk tahun nih, dah hampir enam tahun aku keje kat kompeni nih. Enam tahun beb! Kalau aku ada anak, konpem dah nak masuk sekolah rendah anak aku tu! Dari hari berganti bulan berganti tahun, aku dah masakkk sangat dgn apa yg aku akan face kat office. Semuanya mender yang sama. Sampai aku jadi super terer dalam keje aku nih. Ok, aku tahu, super terer tu satu perkata yang baik. Taapiiii kalau dah hari-hari menghadap mender yg sama je, superman pun boleh jadi bosan, tahu?

Dah lama aku pendam niat nak cari keje lain. Tapi tu lah.. sekadar niat je lah. Usahanya tidak. Mana laa kompeni lain nak ngambik aku keje kalau aku tak hantar cv ye tak? Ada tak ada pun, dulu ada lah satu kompeni headhunter cari aku. Tapi terpaksa aku rejek sebab yang merekemen nama aku tu ex-boss aku sungguh laaa aku tak berkenan perangainya. Kuasa aku nak termakan budi dgn orang camtu.

Zaman sekarang nih, nak dapat keje memang senang (kalau pandai ‘market’ diri laa), tapi yg susahnya, nak dapat apa yg kita nak dalam sesebuah kompeni. Macam kompeni tempat aku keje sekarang nih lah. Kalau nak diikutkan, hampir semuanya ok.. waktu keje tak strict sangat, cuti senang dapat, boss baik, keje senang, takde orang dengki.. cuma satu je yang tak best.. part medical. Kat sini medical tak cover satu family. Kalau setakat nak lepas diri sendiri tu okay lah lagi. Tapi untuk orang yg dah berkeluarga macam aku nih.. kena fikir banyak kali jugak lah. Maybe sekarang tak nampak sangat keperluan perubatan tu. Esok lusa, bila dah ada anak.. haa taim tu baru lah rasa perit kalau kompeni tempat kita keje nih tak cover medical anak-anak. Bebudak kecik nih pulak, taim nak membesar nih lah yang paling banyakkk belanja perubatannya.

InsyaAllah, minggu depan, aku akan start hantar cv. Kalau ada rezeki, dan kalau kompeni baru memenuhi dgn apa yg aku nak, berpindah lah aku.

Banyak sebenarnya nak cerita kat sini. Esp tentang family vacation kat Cameron minggu lepas. Nanti lah, ada masa aku upload gambar.


No comments: