Friday, January 27, 2023

Camping di pantai Pengkalan Balak

Weekend project. Habis ja chess tournament, kami straight pergi Melaka. Dah janji dengan adik ipar nak camping di Pengkalan Balak, Masjid Tanah. Kami sampai sana dah tengah malam. Gigih pacak khemah tepi pantai malam tu. Pukul 2 pagi khemah siap dipasang. Lepak² kejap pekena kopi pastu masuk tidur. Hujan turun malam tu, tapi tak risau pun sebab fly kami kukuh dan tegang. Lena sampai ke pagi masing².

Esoknya anak² berendam dari pagi sampai maghrib. Kat sini juga kami ada ambil satu chalet berdekatan. Tak tidur situ pun, booking in case of emergency ja.

Dan kebetulan, pada hari ketiga, pantai dilanda ribut. Angin kuat dan ombak tinggi. Kali pertama berkhemah tepi pantai dan melalui pengalaman berdepan demgan ribut. Agak cuak juga tapi kami tak lah panik. Kami suruh anak² berlari masuk chalet sementara kami kemas barang² untuk masukkan dalam kereta. Alhamdullilah tak ada apa pun kejadian tak diingini. Kami ja yang over reacted 😅. Walhal jiran lain yang berkhemah di sebelah kami relax ja masa ribut tu. Siap minum² kopi lagi.

Ada satu kejadian yang buat mommy cemas sangat - masa kiddos main banana boat. Aleesya pun naik juga. Dia duduk di bajagian depan sekali. Mommy dan daddy tak join naik banana boat. Kiddos dan cousin ja yang main.  

Bila driver boat jatuhkan kiddos dari banana boat ke dalam air berhampiran pantai, Aleesya tak perasan dan still berpaut pada pemegang banana boat. Bila dia perasan semua orang tak ada, dia tiba² terjun masa banana boat yang dah berada jauh dari pantai. 

Masa Aleesya terjun dalam air, mommy tak risau sangat sebab dia pakai life jacket dan Aleesya memang confident walau mandi dikawasan air yang dalam (kat rumah pun Aleesya suka mandi dalam pool orang dewasa). Cuma bila boat pusing untuk dapatkan Aleesya, hujung kepala boat terlanggar dahi Aleesya dan buat Aleesya tenggelam dan termasuk ke bawah boat. Rasa hilang nyawa mommy tengok semua ni jadi depan mata. Masa kejadian ni driver boat dah matikan enjin, jadi, perlanggaran tu perlahan. Aleesya kemudian berjaya naik ke permukaan air dari sebelah tepi boat. Kemudian driver boat cepat² angkat Aleesya naik ke dalam boat.

Alhamdullilah, Aleesya selamat tanpa apa² kecederaan. Sempat dia lambai² dari dalam boat ke arah mommy dan daddy. 
Alhamdulillah. Alhamdullilah. Alhamdullilah.




Aleesya, Adelia dan Aidan

BBQ kupang dan seafood








 

No comments: