KENGKAWAN

Monday, March 31, 2008

Resepi serunding udang

Resepi Serunding Udang© warisan keluarga Mamoru. Akhirnya, berjaya jugak aku menuntut ilmu memasak serunding udang dari nenek Mamoru. Terima kasih nenek!

Sabtu aritu, aku beli udang secara senyap sembunyi. Konon tak nak nenek tau. Kang kalau dia tau aku nak suruh dia ajar masak serunding nih, konpem dia akan bertungkus lumus menyiapkan bebahan untuk memasak. Kalau boleh tanak lah susahkan nenek. Aku yang nak belajar, aku lah yang patut buat sesumer tu.

Taaappii.. terbocor jugak rahsia. My SIL (sis in-law : cewah, aku dah pandai guna perkataan nih) terbagitau kat nenek. Puncanya, aku duk call dia tanya saiz / jenis udang yang nak diguna. Lupa pulak suruh dia rahsia kan projek sulit aku nih. Tau-tau sampai je rumah nenek, kelapa dah siap diparut, bebahan lain sumer tinggal nak potong je.. ishh nenek nih memang sangat rajin ok.

Oh, lupa nak tulis, antara sebab utama aku nak belajar masak resepi ni adalah kerana encik Mamoru sangattttttt suka makan serunding udang walaupun sebenarnya dia tak suka makan udang! Faham tak? Tak faham? Alah.. dalam erti kata yg lain, encik Mamoru hanya boleh makan udang bila dah jadi serunding jer. Kalau udang segar, toksah harap lah dia nak jamah. Pelik kan? Layan je lah..

Note: Nih resepi original. Merasa pasnih aku alter kasik pedas sikit (sikit tu dalam pemahaman aku adalah pedas yg mampu buat hidung berair.. hehehe)

Ok, tanpa membuang masa, mari kita berkenalan dgn bebahan untuk buat Serunding Udang nih:

2 kilo udang segar (dibersihkan)
Santan dari sebiji kelapa
Cili kering yg dimesin (agak-agak lah banyak mana suka)
Sedikit lengkuas, halia bawang merah, bawang putih, serai, daun kunyit (dimesin)
Sedikit kerisik, garam & gula

Sekarang kita belajar cara memasak secara bergambar pulak (Aku sangat suka belajar resepi yg ada gambar sekali. Senang nak paham)

Masukkan udang dalam mesin pengisar


Pastu masukkan santan kelapa dan kisar udang tu sampai hancur


Nih la rupa udang & santan yg dikisar tadi. Bubuh dalam kuali besar.

Kemydian masukkan cili yg dimesin tadi ikut suka nak bubuh banyak mana. Masak atas api yg sederhana.


Sementara tu, mesin semua bebahan yg aku tulis kat atas tadi.



Guna lebihan santan untuk kisar tau.

Masukkan bahan yg dah dimesin kedalam kuali bersama dgn udang yg dikisar tadi. Bubuh selai daun kunyit untuk menaikkan aroma. Jangan lupa masukkan sedikit gula, garam, asam keping & kerisik kelapa (nak bubuh pak aji pun boleh.. ikut selera memasing). Kacau pepelan sampai kering.

Dan ini lah hasilnya bila dah siap. Gambar nih diambik bila dah sampai kat rumah aku. Nih je yg sempat diselamatkan. Masa kat rumah nenek tak sempat nak amik gambar. Semua leka merembat serunding yg sedang dimasak. Sangat sedap mender nih tau. Tak sempat nak kering dah tinggal separuh je dalam kuali. Semua pakat nak rasa. Orang rasa sesudu je.. dema rasa sampai berpinggan-pinggan.. hikhikhik.

5 comments:

is said...

ahhhh..sedapnyer...

aD said...

btulll sungguh syedappp!!

tulips said...

nampak sgt sedap ;)
lagi sedap sedap dimasak bila inai masih di jari..hehe

aD said...

alamak.. inai saya makin hilang lah. kalau hilang nanti, sedap lagi tak masakan saya? hehehehe

selera4u said...

salam dear,
saya copy resepi ndan link kan balik. nampak sedap. boleh try someday.

http://selera4u.blogspot.com/2011/08/resepi-serunding-udang.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...