Friday, November 02, 2007

Hukum pegi majlis kahwin

Just for info je. Aritu kan aku duk konpius hukum menghadiri jemputan perkahwinan samada ianya 'wajib' atau 'sunat'. Kat sini, hasil dari research yang aku buat:

Hukum Menghadiri Kenduri Kahwin

Hukum menghadiri atau memenuhi undangan kahwin itu adalah fardhu `ain iaitu wajib ke atas setiap individu yang diundang. Ini berdasarkan kepada sabda Nabi Shallallahu `alaihi wasallam di dalam hadis-hadis Baginda, di antaranya :


Maksudnya : "Apabila salah seorang diantara kamu diundang untuk menghadiri walimah (perkahwinan), maka hendaklah dia datang menghadirinya." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Begitu juga sebuah hadis yang antara lain menyebutkan:

Maksudnya : ".... dan barangsiapa tidak memenuhi undangan (walimah pernikahan) maka dia telah melanggar perintah Allah dan RasulNya." (Hadis riwayat Bukhari)


Err.. so aku rasa kengkawan semua tentu tahu point aku bagi info camni kan? Ha ha ha.. obviously. Aku nak korang semua datang masa wedding aku nanti. No excuse (well, unless ada perkara yang bebtul tak dapat dielakkan lah)Hik.

3 comments:

13may said...

lagi satu...masa salam, jgn salam tgn kosong ajer ngan tuan umah...hahha :D

june abdullah said...

jgn luper jemput tau kalau makan nasik minyak tu... xsabar plak rasanya

Anonymous said...

13may.. sokong! hik.

cik june, insyaAllah, siap je kad, aD hantar :)