Wednesday, February 23, 2022

Sabah roadtrip : Kinabalu summit attempt

It time!

Pukul satu 1 pagi mummy dan daddy dah bangun, kami kejut kiddos - cuci muka, capai waterbag dan headlamp yang siap tersedia di kepala katil masing², pakai kasut dan bergerak keluar menuju cafe untuk sarapan.

Cuaca pagi tu cerah. Hujan dah berhenti. Tapi sangat sejuk dan angin pun kuat.

Masa tengah makan, Wilson datang ke meja kami. Dia buat short briefing. Katanya cuaca mungkin akan cerah sampai ke pagi cuma yang merisaukan dia, kelajuan angin. Angin terlalu laju dan kuat katanya. Muka dia nampak risau.

Kami start hiking ke puncak Kinabalu pukul 3 pagi. Ariff  dan Amarr excited berjalan depan sekali (belakang wilson). Kami ikut dari belakang dan last sekali Jaswinder.

Untuk 15 minit pertama, angin tak terasa kencang sebab kiri kanan kami masih dipenuhi pokok bonsai yang tinggi. Lama kelamaan, bila sampai ke kawasan bonsai yang renek, baru lah terasa angin yang laju dan kuat.

Sejam yang pertama, kami lihat satu group dihadapan kami mula berpatah balik. Tapi kami masih teruskan perjalanan. Mummy dah tak sedap hati.

Tengah hike, Wilson berhenti, dia keluarkan raincoat dan balut seluruh badan Aleesya untuk elakkan angin sebab Aleesya mengadu sejuk walaupun satu badan dia complete dengan snow jacket. Masa ni Aleesya duduk dalam carrier. Daddy cover mulut dan hidung Aleesya dengan buff.

Cuaca makin sejuk. Angin pula bertiup sangat laju macam ribut. Mulut mummy jadi kebas. Nak bercakap pun keluar bunyi lain tsk.

200 meter sebelum kami sampai sayat², mummy tengok jam - pukul 4.10 pagi. Mummy toleh belakang pandang daddy. Terpaksa tunggu daddy betul² dekat baru boleh bercakap sebab angin terlalu kuat sampai tak dengar kalau bercakap.

Mummy beritahu daddy, angin terlalu kuat. Lepas last pitstop di Sayat-Sayat nanti tak ada lagi pokok bonsai yang boleh berpaut dan berlindung dari angin. Kami berdua mungkin boleh hadap angin ni tapi kiddos? Daddy tengok jam. Walaupun sayat² nun didepan dan cut off time masih lama, kami decided untuk batalkan hike ke puncak.

Kami beritahu Jaswinder keputusan kami dan dia nampak setuju. Memang bahaya nak teruskan pendakian ke puncak dalam keadaan angin bergerak laju macam ribut, katanya. Jaswinder  suruh kami tunggu dia bergerak ke depan untuk panggil Ariff, Amarr dan Wilson untuk inform keputusan kami.

Masa ni ada satu gtoup depan kami juga mula berpatah semula. Guessed mummy buat keputusan yang betul. Kalau orang dewasa pun rasa susah nak tempuh angin yang laju dan kuat, kiddos apatah lagi.

On the way patah balik, mummy nampak Amarr terjatuh. Kepala dia jatuh dulu. Mummy dah separuh menjerit dan berlari kedepan. Mujur Amarr tak ada apa². Dia nampak terkejut ja. Alhamdullilah, ya Allah.

Sampai ja didormitory, kiddos terus masuk dalam blanket. Daddy baring sekatil dengan Ariff dan Amarr. Nak panaskan badan mereka. Aleesya pula dengan mummy.

Lepas make sure semua selamat baru Wilson dan Jas tinggalkan kami di dormitory. Dia pesan esok jumpa cafe pukul 9 pagi.

Mummy tak fikir apa dah time ni. Yang penting kiddos selamat. Lagipun kiddos masih muda, tak lari gunung dikejar. Kami dapat sampai Laban Rata dengan ketinggian melebihi 3500 meter pun dan cukup baik. Syukur sangat.

Pagi tu Aleesya bangun awal pergi cari Wilson. Dia sorang² pergi ketuk semua bilik dormitory sampai la ke cafe dia pergi. Berani sungguh si kecil ni. Macam kampung dia je dia buat Laban Rata ni. Panik mummy cari dia kat luar tak jumpa. Nasib baik sorang hiker yang baru balik hiking cakap nampak Aleesya kat cafe. Pheww. Geram je tengok Aleesya tergelak dari jauh. Hepinya dia.

Masa breakfast, kami berbual² dengan hiker yang berjaya sampai ke puncak. Mereka kata angin memang sangat kuat macam ribut. Mereka berpaksa berlindung belakang batu. Bila terpaksa lalu kawasan lapang tanpa ada tempat berlindung, mereka terpaksa bongkokkan badan atau duduk sebab kalau berdiri, mereka mungkin akan terjatuh atau terhuyung hayang di tiup angin.  Kata mereka lagi, nasib baik kami bawa kiddos patah balik. Kalau tak, tak dapat bayangkan kemungkinan yang jadi.

Lepas breakfast kami bergerak turun dari gunung Kinabalu. Aleesya yang paling hepi sekali sebab dia dapat berjalan dengan Wilson. Kami beruntung dapat guide yang sangat sukakan budak². Sepanjang jalam, keje Aleesya menyanyi lagu untuk Wilson. Lagi fav Aleesya sekarang adalah lagu "We dont talk about Bruno, no, no, no".. hahaha.

Sepanjang jalan turun tak berhenti mulut Aleesya cakap "Hello" dan "Goodluck" pada hiker² yang dalam perjalanan naik ke Laban Rata. Sampai semua yang berselisih dengan Aleesya nak bergambar dengan dia. Haishh.. suka la sikecik ni bergambar.

Kami sampai di Timpohon gate pukul 3 petang.
Alhamdullilah Alhamdullilah Alhamdullilah.
Sepanjang pendakian naik dan turun rasa kerdil dan  bersyukur sangat sebab Tuhan makbulkan doa untuk tak hujan. Dan memang tak hujan langsung pun mas kami on track. Hujan cuma turun ngam² kami sampai di Kinabalu Park.

Di cafe Laban Rata pukul 2.00 pagi sebelum sambung pendakian ke puncak Kinabalu

Bergambar kenangan dengan guide kami, Wilson dan Jaswinder

Selfie dengan pengurus di Laban Rata

Ni masa dalam perjalanan ke Sayat-Sayat

Tak banyak gambar malam tu sebab angin terlalu kuat.

View lampu² penempatan di kaki gunung Kinabalu nampak jelas